Teaching English through English
Výuka anglického jazyka pomocí anglického jazyka
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71644Identifiers
Study Information System: 146423
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Žďárek, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Russian language
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
communicative competence, language teaching, language learning, language acquisition, target language, native languageKeywords (English)
communicative competence, language teaching, language learning, language acquisition, target language, native languageDiplomová práce se zabývá rolí cílového jazyka ve výuce angličtiny. Cílem práce je prozkoumat vliv výuky prostřednictvím cílového jazyka na rozvoj komunikativní kompetence žáků prvního stupně základní školy. Teoretická část zpracovává zásady, které se vztahují k užití cílového jazyka ve výuce. Dále analyzuje faktory ovlivňující výuku cizího jazyka, zabývá se možností přirozeného osvojování jazyka ve školní třídě a vlivem užití cílového jazyka pro komunikaci a výuku. Následně je v teoretické části poskytnuta synchronická a diachronická analýza užití cílového a mateřského jazyka ve výuce angličtiny. Závěr teoretické části zvažuje výhody výuky prostřednictvím cílového jazyka, předjímá možné obtíže související s výukou výhradně v angličtině a nabízí postupy pro maximalizaci užití cílového jazyka. Semikvanitativní výzkum založený na pozorování výuky učitelů českých základních škol zkoumá roli cílového jazyka ve třídě. Výzkum se zaměřuje zejména na zjištění množství srozumitelného přísunu cílového jazyka zprostředkovaného učiteli a prostředky, s jejichž pomocí učitelé zprostředkovávají srozumitelnost. Následně jsou data z pozorování zhodnocena ve vztahu k informacím, které byly získány na základě strukturovaného rozhovoru s učiteli, a jehož cílem je zjistit postoje a názory učitelů týkající se užití...
The thesis is concerned with the role of the target language in foreign language teaching. The objective of the thesis is to discuss the influence of teaching English by means of the target language on communicative competence of young learners. The theoretical part elaborates the theoretical principles that concern employment of the target language in teaching. Futhermore, it analyses the factors influencing foreign language learning, discusses the possibility of language acquisition in the classroom and studies the influence of using the target language as the language of communication and instruction. Subsequently, it provides synchronic and diachronic analysis of L2 and L1 use in English language teaching methodology. In conclusion, the theoretical part evaluates the benefits of teaching by means of the target language, anticipates some risks and problems concerned with teaching exclusively by means of the target language and proposes techniques for maximization of the target language use. The semi-quantitative research studies the issue of the role of the target language in the classroom on the basis of monitoring a sample of teachers of Czech primary schools. Primarily, it investigates the amount of comprehensible input that young learners are provided with and means that teachers employ in...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka
Defence status: DEFENDEDAndrejsek, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Date of defense: 4. 2. 2015Práce se na pozadí dosavadních výzkumů čtenářské gramotnosti u sluchově postižených žáků zabývá modifikovanou maturitní zkouškou z českého jazyka v úpravě pro neslyšící, kterou v České republice skládají neslyšící žáci ve ... -
Úvod do teorie jazykové správnosti
Defence status: DEFENDEDBeneš, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 23. 6. 2017Introduction to the Theory of Language Correctness. The theme of this Thesis is the novel conceptualization of the subject field, which is, in the Czech context, traditionally dealt with within the theory of language ... -
Konstruované jazyky v literatuře
Defence status: DEFENDEDJelínek, Jiří (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 22. 11. 2018Disertační práce "Konstruované jazyky v literatuře" se zabývá fenoménem vědomě sestrojovaných nebo navrhovaných jazyků a jejich užitím v literárních textech. První kapitola práce nabízí úvahy nad vymezením konstruovaného ...