Zlatý řez v matematice, umění a přírodě
Golden Section in Mathematics, Art and Nature
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7172Identifikátory
SIS: 44004
Kolekce
- Kvalifikační práce [11242]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Voráčová, Šárka
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství matematiky v komb. s deskript. geometrií pro SŠ
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky matematiky
Datum obhajoby
18. 9. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce pojednává o vývoji a výskytech zlatého řezu ve starověkých matematických textech. Uvádí do problematiky zlatého řezu, popisuje v historických souvislostech jeho vznik a postupy, pomocí nichž byly objevovány a využívány jeho vlastnosti. Shrnuje většinu poznatků z Eukleidových Základů, včetně pozdějšího Dodatku. Zmiňuje také přínos arabských matematiků v této oblasti. Práce může sloužit jako učební materiál pro matematicko-historické semináře nebo jako doplňující zdroj pro další vzdělávání pedagogů v oboru matematiky a geometrie. Texty jsou doplněny perokresbami odpovídajícími původním zápisům. Přiloženo je také CD, které obsahuje elektronickou podobu práce.
This graduation thesis discusses the occurrence and development of the golden section in ancient texts on mathematics. It is an introduction into the field of the golden section and it describes in an historical context the origin of the phenomenon and the processes that helped discover and make full use of its properties. It summarizes the main findings of Euclid's Elements, including later Supplement. It also mentions the contribution into the field by Arabian mathematicians. The work may serve either as a resource for seminars on the history of mathematics, or as a supplementary source for maths and geometry teachers willing to deepen their knowledge of the field. Texts contain pen drawings that correspond to original records. A CD is attached that contains the electronic form of the work.