dc.contributor.advisor | Konečný, Lubomír | |
dc.creator | Pavlišová, Jindřiška | |
dc.date.accessioned | 2017-03-30T15:19:36Z | |
dc.date.available | 2017-03-30T15:19:36Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/7210 | |
dc.description.abstract | Během druhé poloviny 15. a počátku 16. století se vzhled knihy změnil natolik, že se zřetelně přiblížil knize moderní doby. Díky vynálezu knihtisku se stal tento dříve nedostupný, a často příliš nákladně zdobený předmět, téměř běžnou součástí lidského života. Skrze knihu se pak šířily cenné informace, vzdělanost, ale také přímo nejnovější dobové myšlenky (např. reformační). Kniha, která podstatně zlevnila a mohla být najednou tištěna na rozdíl od středověké doby v několika stovkách či tisÍCích exemplářů, prodělala velké změny. Podstatně se zjednodušilo písmo i typografická úprava, materiálem byl nejčastěji dostupnější papír a přidala se i nově používaná technika dřevořezové ilustrace. Také v knihvazačském světě došlo následkem rychlé proměny knižního korpusu k posunu po estetické, tvarové i materiálové stránce. Změnily se jednak technické postupy, jednak výběr výtvarných námětů. Přestože se v knižní vazbě 16. století prolínají nejrůznější inspirace a vlivy, jsou poměrně jasně zřetelné dvě odlišné vývojové linie. Nejdůležitější byl zcela inovační směr reprezentovaný Itálií a Francií, která hledala inspiraci pro zcela nový způsob výzdoby knih především u islámských umělců a v antické tradici. V Německu, Nizozemí a střední Evropě se islámská umělecká tradice příliš neuplatnila. Naopak zde vazby začaly být... | cs_CZ |
dc.description.abstract | ln this thesis I explore 16th century book covers. The cover protects and decorates the book and is therefore treated in the following text as an inseparable part of the book. Since book covers have rarely been studied in the past, I have included below a section (Chapter 1) on existing literature - both Czech and foreign - on the topic. Thanks to Gutenberg's invention of a new kind of printing press, and thanks to new fonts, easier typography and unprecedented development of xylographic illustration (especially in Germany), the book changed beyond recognition in the second half of the 15th century and at the beginning of the 16th century. In addition to these profound changes, or - rather - as a result of these changes, the book became cheaper and began to spread among all social classes (Chapter 2). Moreover, it is by no means surprising that all these developments were to have a seminal influence on the book cover (Chapter 3), which became simplified and Iighter in comparison with what it had been in the Middle Ages. In the 16th century, all metal components - one of whose functions, incidentally, had been to protect the boo k - gradually disappeared, the only exception being small metal clasps, used to keep the books shut tight. The need to produce quickly as many book covers as possible forced... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Příspěvky k ikonografii knižních vazeb v období raného novověku | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-09-14 | |
dc.description.department | Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Art History | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 26950 | |
dc.title.translated | Contributions to the study of the early modern period iconography of book covers | en_US |
dc.contributor.referee | Royt, Jan | |
dc.identifier.aleph | 000735680 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Art | en_US |
thesis.degree.discipline | Dějiny umění | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Během druhé poloviny 15. a počátku 16. století se vzhled knihy změnil natolik, že se zřetelně přiblížil knize moderní doby. Díky vynálezu knihtisku se stal tento dříve nedostupný, a často příliš nákladně zdobený předmět, téměř běžnou součástí lidského života. Skrze knihu se pak šířily cenné informace, vzdělanost, ale také přímo nejnovější dobové myšlenky (např. reformační). Kniha, která podstatně zlevnila a mohla být najednou tištěna na rozdíl od středověké doby v několika stovkách či tisÍCích exemplářů, prodělala velké změny. Podstatně se zjednodušilo písmo i typografická úprava, materiálem byl nejčastěji dostupnější papír a přidala se i nově používaná technika dřevořezové ilustrace. Také v knihvazačském světě došlo následkem rychlé proměny knižního korpusu k posunu po estetické, tvarové i materiálové stránce. Změnily se jednak technické postupy, jednak výběr výtvarných námětů. Přestože se v knižní vazbě 16. století prolínají nejrůznější inspirace a vlivy, jsou poměrně jasně zřetelné dvě odlišné vývojové linie. Nejdůležitější byl zcela inovační směr reprezentovaný Itálií a Francií, která hledala inspiraci pro zcela nový způsob výzdoby knih především u islámských umělců a v antické tradici. V Německu, Nizozemí a střední Evropě se islámská umělecká tradice příliš neuplatnila. Naopak zde vazby začaly být... | cs_CZ |
uk.abstract.en | ln this thesis I explore 16th century book covers. The cover protects and decorates the book and is therefore treated in the following text as an inseparable part of the book. Since book covers have rarely been studied in the past, I have included below a section (Chapter 1) on existing literature - both Czech and foreign - on the topic. Thanks to Gutenberg's invention of a new kind of printing press, and thanks to new fonts, easier typography and unprecedented development of xylographic illustration (especially in Germany), the book changed beyond recognition in the second half of the 15th century and at the beginning of the 16th century. In addition to these profound changes, or - rather - as a result of these changes, the book became cheaper and began to spread among all social classes (Chapter 2). Moreover, it is by no means surprising that all these developments were to have a seminal influence on the book cover (Chapter 3), which became simplified and Iighter in comparison with what it had been in the Middle Ages. In the 16th century, all metal components - one of whose functions, incidentally, had been to protect the boo k - gradually disappeared, the only exception being small metal clasps, used to keep the books shut tight. The need to produce quickly as many book covers as possible forced... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990007356800106986 | |