dc.contributor.advisor | Hanáková, Petra | |
dc.creator | Poláková, Sylva | |
dc.date.accessioned | 2017-03-30T15:26:36Z | |
dc.date.available | 2017-03-30T15:26:36Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/7242 | |
dc.description.abstract | Vztah města a filmu byl od samotného vynálezu kinematografu nazírán skrze jakousi charakterovou vzájemnost, jejímž hlavním jmenovatelem byl pohyb. Nové médium bylo vnímáno jako nejlépe uzpůsobená umělecká forma k zaznamenání a reprodukování atmosféry, která symbolizovala moderní velkoměsto na konci devatenáctého a na začátku dvacátého století. Analogie "pokrevní" příbuznosti dvou fenoménu moderny, rozvoje velkoměst a vynálezu kinematografu, podnítila vznik filmů a esejů, jež se zabývaly nebo vycházely z vnějších estetických podobností a hodnot města a pohyblivých obrazů, a které absorbovaly utopistické nadšení moderní společnosti. Vertovův film MUŽ S KINOAPARÁTEM a Ruttmannův BERLIN, SYMFONIE VELKOMĚSTA1 se dočkaly následování nebo citací v mnoha národních kinematografiích2. Mezi těmi, kdo propadli svádění moderního velkoměsta, byli na jedné straně futurističtí architekti, kteří toužili po totální proměně urbanistických plánů a výstavbě nových modernímu tempu a prostoru lépe vyhovujících sídlišť a kinematografie byla pro ně způsobem, jak prezentovat svoje ideje s komerčním apelem v průmyslových filmech3. Na straně druhé to byli solitéři, kteří nebažili zasahovat do vývoje měst, ale využívali jejich anonymity, která jim skýtala nový druh svobody a poznání - zrodila se postava flâneura, městského člověka,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | 1 Filosofická fakulta UK v Praze Katedra filmových studií Proměny imaginace-portrétu města vlivem digitálních technologií v kontextu analogových médií Vedoucí diplomové práce Autorka práce PhD. Petra Hanáková Sylva Poláková Praha 2006 2 Prohlášení: Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracovala samostatně a uvedla jsem v ní všechny použité prameny a literaturu. V Praze dne 27. srpna 2006. Sylva Poláková Rooseveltova 47 Praha 6 3 Poděkování: Na tomto místě bych chtěla poděkovat své vedoucí diplomové práce PhD. Petře Hanákové za její kritické poznámky i trpělivý přístup. 4 OBSAH 006 Úvod 013 Městský film nebo portrét velkoměsta? 018 Flâneur 018 Kdo je tedy flâneur? 027 Flâneurské zkušenosti mění způsob dívání se 031 Zrození flâneura ve filmovém příkladu: Alexander Hackenschmied, Bezúčelná procházka 033 Flâneuse 033 Neexistující flâneuse 038 Pátrání po flâneuse a její přínos flânerii 041 Vnímání velkoměst v raném filmu: fobie a modernistické utopie 041 Městské fobie v narativním filmu dvacátých let - uliční filmy a kammerspiel 046 Nadšení prvních městských filmů: Walter Ruttmann, Berlín, symfonie velkoměsta 051 Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem 055 Osvětlení - prodloužení flâneurova dne a ohrožení jeho svobody: Svatopluk Innemann, Praha v záři světel 060 Urbanistické vize v didakticko-osvětových a... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Proměny imaginace-portrétu města vlivem digitálních technologií v kontextu analogových médií | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-09-22 | |
dc.description.department | Katedra filmových studií | cs_CZ |
dc.description.department | Film Studies Department | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 27308 | |
dc.title.translated | The changes of imagination-portrait of the city by using digital technologies in the context of analog media | en_US |
dc.contributor.referee | Dolanová, Lenka | |
dc.identifier.aleph | 000733188 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Cinema Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Filmová věda | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra filmových studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Film Studies Department | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filmová věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Cinema Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Vztah města a filmu byl od samotného vynálezu kinematografu nazírán skrze jakousi charakterovou vzájemnost, jejímž hlavním jmenovatelem byl pohyb. Nové médium bylo vnímáno jako nejlépe uzpůsobená umělecká forma k zaznamenání a reprodukování atmosféry, která symbolizovala moderní velkoměsto na konci devatenáctého a na začátku dvacátého století. Analogie "pokrevní" příbuznosti dvou fenoménu moderny, rozvoje velkoměst a vynálezu kinematografu, podnítila vznik filmů a esejů, jež se zabývaly nebo vycházely z vnějších estetických podobností a hodnot města a pohyblivých obrazů, a které absorbovaly utopistické nadšení moderní společnosti. Vertovův film MUŽ S KINOAPARÁTEM a Ruttmannův BERLIN, SYMFONIE VELKOMĚSTA1 se dočkaly následování nebo citací v mnoha národních kinematografiích2. Mezi těmi, kdo propadli svádění moderního velkoměsta, byli na jedné straně futurističtí architekti, kteří toužili po totální proměně urbanistických plánů a výstavbě nových modernímu tempu a prostoru lépe vyhovujících sídlišť a kinematografie byla pro ně způsobem, jak prezentovat svoje ideje s komerčním apelem v průmyslových filmech3. Na straně druhé to byli solitéři, kteří nebažili zasahovat do vývoje měst, ale využívali jejich anonymity, která jim skýtala nový druh svobody a poznání - zrodila se postava flâneura, městského člověka,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | 1 Filosofická fakulta UK v Praze Katedra filmových studií Proměny imaginace-portrétu města vlivem digitálních technologií v kontextu analogových médií Vedoucí diplomové práce Autorka práce PhD. Petra Hanáková Sylva Poláková Praha 2006 2 Prohlášení: Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracovala samostatně a uvedla jsem v ní všechny použité prameny a literaturu. V Praze dne 27. srpna 2006. Sylva Poláková Rooseveltova 47 Praha 6 3 Poděkování: Na tomto místě bych chtěla poděkovat své vedoucí diplomové práce PhD. Petře Hanákové za její kritické poznámky i trpělivý přístup. 4 OBSAH 006 Úvod 013 Městský film nebo portrét velkoměsta? 018 Flâneur 018 Kdo je tedy flâneur? 027 Flâneurské zkušenosti mění způsob dívání se 031 Zrození flâneura ve filmovém příkladu: Alexander Hackenschmied, Bezúčelná procházka 033 Flâneuse 033 Neexistující flâneuse 038 Pátrání po flâneuse a její přínos flânerii 041 Vnímání velkoměst v raném filmu: fobie a modernistické utopie 041 Městské fobie v narativním filmu dvacátých let - uliční filmy a kammerspiel 046 Nadšení prvních městských filmů: Walter Ruttmann, Berlín, symfonie velkoměsta 051 Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem 055 Osvětlení - prodloužení flâneurova dne a ohrožení jeho svobody: Svatopluk Innemann, Praha v záři světel 060 Urbanistické vize v didakticko-osvětových a... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990007331880106986 | |