Údolí včel. Analýza historického filmu. Historický film a tvorba historického vědomí. Historický film ve výuce dějepisu
The Valley of the Bees. Analysis of a historical film. The historical film and the making of historical cognizance. Historical film in teaching history
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7291Identifikátory
SIS: 27367
Kolekce
- Kvalifikační práce [23838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klimeš, Ivan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
18. 9. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Nesmírně silné a vlivné filmové umění se mi vždy zdálo zajímavým námětem pro nejrůznější úvahy. Zřejmý rozdíl mezi psanou literaturou, pracující sfantazií čtenáře, a filmem, založeným na iluzi, vede jednoznačně k otázce, jak vypadá a jaké důsledky s sebou nese informace, jíž se divákovi prostřednictvím filmu dostává. Vzhledem k tomu, že informaci historickou pokládám v jistém smyslu za zvláštní, do určité míry dokonce nebezpečné a zvláštní péči si zasluhující zboží, obrátil se můj zájem téměř okamžitě k filmu historickému. Problémem jsem se začal zabývat hlouběji v roce 1997 během svého pobytu na Kansas State University (USA), kde jsem měl možnost navštěvovat seminář s názvem Holocaust Film profesorky S. Lilhan Kremerové. Zde přibylo spíše otázek, nežli odpovědí. Uvědomil jsem si, že existují dvě části cesty od tvůrce díla k jeho příjemci a že etapa tvůrce - dílo má jen omezený vliv na etapu dílo - příjemce. Konkrétněji se pak vynořila otázka rozdílu mezi historickým dokumentem a historickým hraným filmem 1 (předmětem mého zájmu se především pro svůj větší dosah stal ten druhý), a s velkou silou pak problém užití historického filmu pro vzdělávání. Studovat tato témata právě na filmovém ztvárnění holocaustu se ukázalo jako užitečné, neboť snad u žádného jiného historického námětu nevyvstává tolik potíží s...
I have always considered the enormously powerful and influencial film art to be an interesting topic for various reflections. The obvious difference between written literature, which works with the imagination of a reader, and the illusion-based film, makes us ask what information a viewer gets from a film, and what implications it bears. In order to get an answer to this question, I decided to choose a film and to analyse it. The historical feature film Údolí včel (The Valley oj the Bees) is an outstanding work of art of the famous Czech film director František Vláčil and the screen writer Vladimír K6mer, who made this film in 1967. The story is set in an the thirteenth century. A young son of a Czech thane Ondřej is sent to a monastic knight order. He meets a friend there - Armin von Heide - a hard and a somewhat fanatic knight. Ondřej runs away from the monastery, chased by Armin. At home, he takes care of Vlkov, an estate he inherited from his father. He falls in love with his stepmother and they decide to get married. But on the day oftheir wedding, Armin, who finally found Ondřej, decides to kill Ondřej 's young wife. In his despair, Ondřej lets his dog s kill Armin and then leaves home to retum to the monastery.