Rozvoj verbálních schopností a sociokulturní prostředí rodiny (teoreticko-empirická studie)
Development of verbal abilities and social family background
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7336Identifikátory
SIS: 27187
Kolekce
- Kvalifikační práce [23749]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vítečková, Michaela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
26. 9. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Text diplomové práce je zaměřen na téma rozvoje verbálních schopností v souvislosti se sociokulturním prostředím rodiny. Práce obsahuje teoretické poznatky z dané problematiky a empirické šetření verbálních schopností žáků konkrétní třídy a jejich rodinného prostředí. V úvodní teoretické části jsou vymezeny pojmy jazyk, jazykový kód a komuníkace, včetně charakteristických znaků. V práci je zmíněna podstata a funkce rodiny, dále Bernsteinova teorie jazykového kódu, která hovoří o vztahu mezi sociálním původem žáků, rozvinutosti jejich jazyka a školní úspěšností. V empirické části je zjišťována úroveň verbálních schopností žáků sledovaného vzorku .. Výzkum upozornil na rozvoj verbálních schopností ve vztahu k sociokulturnímu prostředí rodin. Šetřena byla především vzdělanostní úroveň rodičů, kulturní bohatství rodin, volný čas rodinných příslušníků, pozornost byla věnována také jejich sportovním a kulturním aktivitám.