Sympatie a nesympatie v interpersonálních vztazích
The sympathy and the antipathy in the interpersonal relationships
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7349Identifiers
Study Information System: 26969
Collections
- Kvalifikační práce [23748]
Author
Advisor
Referee
Morgensternová, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
15. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Pocity člověka, jejich sdílení s blízkými i náhodnými známými, jsou hnací silou našeho sociálního života. Kolikrát si přehráváme dojmy ze setkání s někým, na koho nezapomeneme. Jak často je interakce událostí okamžiku, a přesto nás ovlivní. Co všechno se v nás odehrává během tak krátké chvíle? Proč je nám s někým příjemně a s jiným ne? Lze vysledovat společné znaky jednoho nebo druhého? Emoce v psychologii byly vždy trochu neprozkoumaným územím. Psychologové umí pocity rozdělit na typy, vyjmenovat, jak se které z nich vyvíjely za úsvitu lidstva, nebo v terapii vydedukovat, které byly potlačeny a hlásí se o slovo z podvědomí. Ale umíme je popsat? Skutečně jim rozumíme? Emoce se někdy z našich klasifikací vymaňují, přerůstají je. Řada autorů se shoduje na obtížnosti definování něčeho tak živoucího jako jsou emoce. Těžko lze empiricky zkoumat pojem, který nedokážeme přesně určit. Při setkání s člověkem je jedním z našich nejběžnějších a nejrychlejších dojmů, zda je nám sympatický nebo ne. Ačkoli jde o zcela běžný dojem, nevíme o něm odborně téměř nic. Co pro osobu, nezasaženou psychologickou teorií, znamená, že zažívá sympatii, jak se chová, koho jako sympatického hodnotí? Jsou sympatie a nesympatie jednoduché prožitky nebo je lze vystihnout pomocí navazující sekvence jevů. V odborné literatuře jsme nenalezli...
Central for this work i s a study of the emotions - sympathy and antipathy - in the interpersonal relationships. Our goal was to find out, how would normal people alone describe them. The theoretical part deals with the psychological base of metodology, meanings and researches of sympathy, antipathy, mental representation, prototypical and script approaches, and emotins in interpersonal relationships in general. The empirical part contents two stages of the research. In the first stage the list of the emotions, the thoughts, the behavior and the characteristics of a typical person is gained. The results describe emotions in their variability and give quite complex image ofthe typical personality, the cognitive, behavioral and emotional features conected with described concepts. From these freely given statements was made a list of features typical for sympathy and antipathy. The second stage contains prototypical ratings of the items from the list. In spite of only few mentions of sympathy or antipathy in the psychological Iiterature, ordinary people were easily able to say, weather a feature i s a good or a weak example of the sympathy and the antipathy. Between these central and peripheral features was a fuzzy boundary. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)