dc.contributor.advisor | Herden, Jaroslav | |
dc.creator | Tomšíčková, Marie | |
dc.date.accessioned | 2017-03-30T16:05:47Z | |
dc.date.available | 2017-03-30T16:05:47Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/7440 | |
dc.description.abstract | Když otevřeme učebnici dějepisu nebo literatury pro gymnázia či jakoukoli publikaci pojednávající o dějinách umění a vyhledáme kapitolu Renesance, najdeme vždy spoustu informací o renesanční kultuře, resp. o malířství, sochařství, architektuře, možná i poezii a divadle. Jen o hudbě ani zmínka! Jako by hudba ani nebyla uměním! Není snad hudba součástí kulturního dědictví našich předků? Jsou snad hudební památky renesance méně dokonalé než sochy či obrazy té doby? Hudba vždy byla, je a bude součástí naší kultury, našeho lidství, a proto si zaslouží naši pozornost a obdiv. Vždyť i skladatelé, pěvci a hudebníci byli ve své době velmi obdivováni. Lze dokonce říci, že ve své době byli slavnější než malíři a sochaři. Hudba je umění plynoucí v čase, komunikace s hudbou je tedy vázána na čas, na postupné odhalováni struktury sděleni. Hudba existuje, dokud ji vnímáme, ale když dozní, je nenávratně pryč. Nemůžeme ji vidět jako průčelí domu, kolem kterého chodíme, nemůžeme si na ni sáhnout jako na sochu na mostě. O to víc potřebuje pomoc učitelů a nadšených muzikantů, aby jí pomohli oživnout, aby se dostala do povědomí a srdcí dnešních lidí. Zároveň se však musíme vyvarovat opačné chyby: vyjmout hudbu z doby jejího vzniku, zabývat se jejími klenoty a přitom zapomenout na toho, kdo tuto hudbu napsal, kdo ji hrál a kdo... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Early music seems to be rather unpopular with both students and their teachers at secondary schools. The reasons of this fact vary from case to case. Some consider it too remote from the contemporary world and as such they see no reason why it should be a part of general education. Some teachers may like the music but do not know how to make it appealing for the students. This is why I chose the Renaissance music as the topic of my diploma thesis. I think the music is still very attractive, even though about 500 years old. It can be profound and funny, complex and simple, graceful and rough as much as the Renaissance people were. In the first part of my work I have analyzed the school curriculum and the current textbooks to see to what extent the students are expected to learn about the early music and what sources do they and their teachers have to use. The second part comprises my own project of five ninety-minute meetings in which students experience both the authentic music (listening activities) and lively work such as elementary composition, dances, and class orchestra performance. The students are supposed to share the preparation for the meetings by preparing short presentations. These presentations are planned in such way that altogether they should create the whole picture of the Renaissance... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Renesance v hudební výchově na střední škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-09-11 | |
dc.description.department | Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 21371 | |
dc.title.translated | The Renaissance in Musical Education at Secondary Schools | en_US |
dc.contributor.referee | Hurníková, Kateřina | |
dc.identifier.aleph | 000586246 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchova | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Když otevřeme učebnici dějepisu nebo literatury pro gymnázia či jakoukoli publikaci pojednávající o dějinách umění a vyhledáme kapitolu Renesance, najdeme vždy spoustu informací o renesanční kultuře, resp. o malířství, sochařství, architektuře, možná i poezii a divadle. Jen o hudbě ani zmínka! Jako by hudba ani nebyla uměním! Není snad hudba součástí kulturního dědictví našich předků? Jsou snad hudební památky renesance méně dokonalé než sochy či obrazy té doby? Hudba vždy byla, je a bude součástí naší kultury, našeho lidství, a proto si zaslouží naši pozornost a obdiv. Vždyť i skladatelé, pěvci a hudebníci byli ve své době velmi obdivováni. Lze dokonce říci, že ve své době byli slavnější než malíři a sochaři. Hudba je umění plynoucí v čase, komunikace s hudbou je tedy vázána na čas, na postupné odhalováni struktury sděleni. Hudba existuje, dokud ji vnímáme, ale když dozní, je nenávratně pryč. Nemůžeme ji vidět jako průčelí domu, kolem kterého chodíme, nemůžeme si na ni sáhnout jako na sochu na mostě. O to víc potřebuje pomoc učitelů a nadšených muzikantů, aby jí pomohli oživnout, aby se dostala do povědomí a srdcí dnešních lidí. Zároveň se však musíme vyvarovat opačné chyby: vyjmout hudbu z doby jejího vzniku, zabývat se jejími klenoty a přitom zapomenout na toho, kdo tuto hudbu napsal, kdo ji hrál a kdo... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Early music seems to be rather unpopular with both students and their teachers at secondary schools. The reasons of this fact vary from case to case. Some consider it too remote from the contemporary world and as such they see no reason why it should be a part of general education. Some teachers may like the music but do not know how to make it appealing for the students. This is why I chose the Renaissance music as the topic of my diploma thesis. I think the music is still very attractive, even though about 500 years old. It can be profound and funny, complex and simple, graceful and rough as much as the Renaissance people were. In the first part of my work I have analyzed the school curriculum and the current textbooks to see to what extent the students are expected to learn about the early music and what sources do they and their teachers have to use. The second part comprises my own project of five ninety-minute meetings in which students experience both the authentic music (listening activities) and lively work such as elementary composition, dances, and class orchestra performance. The students are supposed to share the preparation for the meetings by preparing short presentations. These presentations are planned in such way that altogether they should create the whole picture of the Renaissance... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990005862460106986 | |