Zobrazit minimální záznam

Developing scientific literacy in pre-primary education through environmental themes
dc.contributor.advisorJanoušková, Svatava
dc.creatorŠtáhlová, Kateřina
dc.date.accessioned2020-08-26T11:06:29Z
dc.date.available2020-08-26T11:06:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/74739
dc.description.abstract1 Abstrakt Diplomová práce Les jako vzdělávací prostor? zkoumá pomocí kvantitativních metod ve své empirické části rozdíly mezi dětmi z běžných mateřských škol a lesních mateřských škol z hlediska míry utváření jednotlivých komponent přírodovědné gramotnosti, resp. znalostí vybraných pojmů (konceptů). Za tímto účelem vytváří Model hodnocení přírodovědné gramotnosti předškolních dětí (didaktický test) na příkladu zpracování konkrétního tématu les. Práce je zasazena do konceptu pedagogiky, vývojové psychologie a sociální ekologie. V teoretické části je diskutována problematiky přírodovědné gramotnosti především v souvislosti s preprimárním věkem. Dále jsou z perspektivy vývojové psychologie popsány v základní rovině kognitivní vývojové charakteristiky předškolního věku. Rovněž se zaměřuje na dokumenty strategické povahy (trvale) udržitelného rozvoje. Práce přináší první zajímavý vhled do dané problematiky a odkrývá některé závažné skutečnosti, jako například fakt, že děti z běžných školek zaměňují přírodní objekty za objekty umělé a orientují se hůře v neživých složkách přírody, než je tomu u dětí z lesních mateřských školek. Klíčová slova: přírodovědná gramotnost, preprimární vzdělávání, udržitelný rozvoj, lesní mateřské školky, rámcově vzdělávací program, kognitivní vývoj, školní vzdělávací programcs_CZ
dc.description.abstract1 Abstract Thesis Woods as an educational space? examines using quantitative methods the differences between children in ordinary kindergartens and forest kindergartens, and it does so according to formation of individual components of scientific literacy or knowledge of selected terms (concepts) in its empirical part. For this purpose it creates evaluation model of scientific literacy of preschool children (didactic test) based on the example of processing a particular topic - Forest. The topic is set into the concept of pedagogy, developmental psychology, and social ecology. The theoretical part discusses the issue of scientific literacy, especially in the context of preprimary age. From the perspective of developmental psychology are furthemore described cognitive developmental characteristics of preschool age in their basic level. This part also focuses on strategic documents of (permanent) sustainable development. The thesis gives a first interesting insight into the problem and reveals a serious facts such as that children from ordinary kindergartens confuse natural objects under artificial objects also are less oriented in inanimate components, than the children of the forest kindergartens. Keywords: Scientific Literacy, Pre-Primary Education, Sustainable Development, Forest Kindergarten, Framework...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectpřírodovědná gramotnostcs_CZ
dc.subjectpreprimární vzdělávánícs_CZ
dc.subjectudržitelný rozvojcs_CZ
dc.subjectlesní mateřské školkycs_CZ
dc.subjectrámcový vzdělávací programcs_CZ
dc.subjectkognitivní vývojcs_CZ
dc.subjectškolní vzdělávací programcs_CZ
dc.subjectScientific Literacyen_US
dc.subjectPre-Primary Educationen_US
dc.subjectSustainable Developmenten_US
dc.subjectOutdoor preschoolen_US
dc.subjectFramework Education Programen_US
dc.subjectCognitive Developmenten_US
dc.subjectSchool Education Programen_US
dc.titleLes jako vzdělávací prostor? Rozvoj přírodovědné gramotnosti v preprimárním vzdělávání pomocí environmentálních tématcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-02
dc.description.departmentDepartment of Social and Cultural Ecologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociální a kulturní ekologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId153450
dc.title.translatedDeveloping scientific literacy in pre-primary education through environmental themesen_US
dc.contributor.refereePumpr, Václav
dc.identifier.aleph002091242
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial and Cultural Ecologyen_US
thesis.degree.disciplineSociální a kulturní ekologiecs_CZ
thesis.degree.programEcology and Environmental Protectionen_US
thesis.degree.programEkologie a ochrana prostředícs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra sociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Social and Cultural Ecologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial and Cultural Ecologyen_US
uk.degree-program.csEkologie a ochrana prostředícs_CZ
uk.degree-program.enEcology and Environmental Protectionen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs1 Abstrakt Diplomová práce Les jako vzdělávací prostor? zkoumá pomocí kvantitativních metod ve své empirické části rozdíly mezi dětmi z běžných mateřských škol a lesních mateřských škol z hlediska míry utváření jednotlivých komponent přírodovědné gramotnosti, resp. znalostí vybraných pojmů (konceptů). Za tímto účelem vytváří Model hodnocení přírodovědné gramotnosti předškolních dětí (didaktický test) na příkladu zpracování konkrétního tématu les. Práce je zasazena do konceptu pedagogiky, vývojové psychologie a sociální ekologie. V teoretické části je diskutována problematiky přírodovědné gramotnosti především v souvislosti s preprimárním věkem. Dále jsou z perspektivy vývojové psychologie popsány v základní rovině kognitivní vývojové charakteristiky předškolního věku. Rovněž se zaměřuje na dokumenty strategické povahy (trvale) udržitelného rozvoje. Práce přináší první zajímavý vhled do dané problematiky a odkrývá některé závažné skutečnosti, jako například fakt, že děti z běžných školek zaměňují přírodní objekty za objekty umělé a orientují se hůře v neživých složkách přírody, než je tomu u dětí z lesních mateřských školek. Klíčová slova: přírodovědná gramotnost, preprimární vzdělávání, udržitelný rozvoj, lesní mateřské školky, rámcově vzdělávací program, kognitivní vývoj, školní vzdělávací programcs_CZ
uk.abstract.en1 Abstract Thesis Woods as an educational space? examines using quantitative methods the differences between children in ordinary kindergartens and forest kindergartens, and it does so according to formation of individual components of scientific literacy or knowledge of selected terms (concepts) in its empirical part. For this purpose it creates evaluation model of scientific literacy of preschool children (didactic test) based on the example of processing a particular topic - Forest. The topic is set into the concept of pedagogy, developmental psychology, and social ecology. The theoretical part discusses the issue of scientific literacy, especially in the context of preprimary age. From the perspective of developmental psychology are furthemore described cognitive developmental characteristics of preschool age in their basic level. This part also focuses on strategic documents of (permanent) sustainable development. The thesis gives a first interesting insight into the problem and reveals a serious facts such as that children from ordinary kindergartens confuse natural objects under artificial objects also are less oriented in inanimate components, than the children of the forest kindergartens. Keywords: Scientific Literacy, Pre-Primary Education, Sustainable Development, Forest Kindergarten, Framework...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra sociální a kulturní ekologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020912420106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV