dc.contributor.advisor | Černý, Vladimír | |
dc.creator | Liprtová, Anna | |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T14:16:56Z | |
dc.date.available | 2020-08-17T14:16:56Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/74751 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá problematikou manipulace ve fotografii. V první části je vytvořen teoretický rámec, který je v následných kapitolách použit při analýze vybraných příkladů, především reflektuje pojmy jako je autenticita, objektivita, pravdivostní hodnota či manipulace. Mimo teoretický rámec je v úvodních částech zmíněn historický vývoj analogové fotografie, který plynule přechází k historii fotografie digitální. V analytické části studie pracujeme s vybranými manipulačními technikami (aranž, retuš, fotomontáž, digitální klonování, výměna hlav, manipulace s doprovodným textem nebo fotografie bez referentu), které jsou aplikovány na jednotlivé příklady pomocí teoretického rámce z první části práce. Studie odpovídá na vlastní výzkumné otázky, totiž je možné stále chápat fotografii jako objektivní a důvěryhodné vizuální médium a je možné se proti vizuální manipulaci bránit? Z analýzy vyplývá, že v kontextu manipulačních praktik ve fotografii a jejich dostupnosti již pravdivostní hodnota fotografie, jakožto její objektivní kvalita, není ze své podstaty možná, přičemž výzkum a metody v oblasti odhalování manipulace jsou stěžejní, ovšem v množství obrazového materiálu je stále ještě základní obranou proti manipulaci kritické smýšlení. Klíčová slova Manipulace, digitální fotografie,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis deals with the manipulation of a photograph. The first part is the theoretical framework, which is used in subsequent chapters by analyzing selected examples primarily reflecting concepts such as authenticity, objectivity, truth value or manipulation. Outside the theoretical framework is mentioned in the introductory parts of the historical evolution of analogue photography which flows into the history of digital photography. In the analytical part of the study we work with selected manipulative techniques (arrangements, retouching, photomontage, digital cloning, exchange heads, manipulation accompanying text or photos without referents) which are applied to individual examples using the theoretical framework from the first part. The study answers to our research questions, namely is it still possible to understand photography as an objective and trustworthy visual medium and is it possible to defend against the visual manipulation? The analysis shows that in the context of industrial practices in the photo and their availability has truth value of photographs as its objective quality not by its nature possible, while research and methods in detecting manipulation are crucial, but the amount of video material is still essential defense against manipulation of critical thinking. Key... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | Manipulation | en_US |
dc.subject | digital photo manipulation techniques | en_US |
dc.subject | objectivity | en_US |
dc.subject | assembly | en_US |
dc.subject | retouching | en_US |
dc.subject | manipulation detection | en_US |
dc.subject | Manipulace | cs_CZ |
dc.subject | digitální fotografie | cs_CZ |
dc.subject | manipulační techniky | cs_CZ |
dc.subject | objektivita | cs_CZ |
dc.subject | montáž | cs_CZ |
dc.subject | retuš | cs_CZ |
dc.subject | odhalování manipulace | cs_CZ |
dc.title | Manipulace fotografie: Techniky manipulace a jejich rozklíčování | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-06-02 | |
dc.description.department | Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 178196 | |
dc.title.translated | Manipulation in photography: techniques for manipulation and their identification | en_US |
dc.contributor.referee | Fišerová, Michaela | |
dc.identifier.aleph | 002091243 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
thesis.degree.discipline | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá problematikou manipulace ve fotografii. V první části je vytvořen teoretický rámec, který je v následných kapitolách použit při analýze vybraných příkladů, především reflektuje pojmy jako je autenticita, objektivita, pravdivostní hodnota či manipulace. Mimo teoretický rámec je v úvodních částech zmíněn historický vývoj analogové fotografie, který plynule přechází k historii fotografie digitální. V analytické části studie pracujeme s vybranými manipulačními technikami (aranž, retuš, fotomontáž, digitální klonování, výměna hlav, manipulace s doprovodným textem nebo fotografie bez referentu), které jsou aplikovány na jednotlivé příklady pomocí teoretického rámce z první části práce. Studie odpovídá na vlastní výzkumné otázky, totiž je možné stále chápat fotografii jako objektivní a důvěryhodné vizuální médium a je možné se proti vizuální manipulaci bránit? Z analýzy vyplývá, že v kontextu manipulačních praktik ve fotografii a jejich dostupnosti již pravdivostní hodnota fotografie, jakožto její objektivní kvalita, není ze své podstaty možná, přičemž výzkum a metody v oblasti odhalování manipulace jsou stěžejní, ovšem v množství obrazového materiálu je stále ještě základní obranou proti manipulaci kritické smýšlení. Klíčová slova Manipulace, digitální fotografie,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with the manipulation of a photograph. The first part is the theoretical framework, which is used in subsequent chapters by analyzing selected examples primarily reflecting concepts such as authenticity, objectivity, truth value or manipulation. Outside the theoretical framework is mentioned in the introductory parts of the historical evolution of analogue photography which flows into the history of digital photography. In the analytical part of the study we work with selected manipulative techniques (arrangements, retouching, photomontage, digital cloning, exchange heads, manipulation accompanying text or photos without referents) which are applied to individual examples using the theoretical framework from the first part. The study answers to our research questions, namely is it still possible to understand photography as an objective and trustworthy visual medium and is it possible to defend against the visual manipulation? The analysis shows that in the context of industrial practices in the photo and their availability has truth value of photographs as its objective quality not by its nature possible, while research and methods in detecting manipulation are crucial, but the amount of video material is still essential defense against manipulation of critical thinking. Key... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020912430106986 | |