Sourozenecká rivalita a její odraz ve školní úspěšnosti na prvním stupni ZŠ
Sibling's rivalry and its influence in success at elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77250Identifikátory
SIS: 146500
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Poche Kargerová, Jana
Duschinská, Karolina
Oponent práce
Stará, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
13. 1. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Rodina, sourozenectví, sourozenecké konstelace, rivalita, školní úspěšnost, dítě mladšího školního věku, rodiče, učitel 1. stupně ZŠKlíčová slova (anglicky)
Family, sibling, sibling constellation, rivalry, scholastic success, preschool aged child, parents, primary school teacherDiplomová práce Sourozenecká rivalita a její odraz ve školní úspěšnosti na prvním stupni ZŠ v teoretické části charakterizuje dítě mladšího školního věku, vymezuje pojem školní úspěšnost, sourozenecká rivalita a podrobněji se zabývá specifickými vlivy, které mohou rivalitu podporovat. Teoretická část je dále věnována výchovným stylům v rodině a chybám rodičů, které mohou sourozeneckou rivalitu rozdmýchávat. V praktické části si klade za cíl dekódovat projevy sourozenecké rivality a na základě trojkombinace rodič - žák - učitel zjistit, zda jsou sourozenci srovnáváni ve školní úspěšnosti. Šetření probíhalo kombinací kvalitativního a kvantitativního výzkumu a některé výsledky byly porovnány v závěru práce. Výsledky práce mohou být podkladem pro další výzkum a také mohou sloužit rodičům při hledání informací o vztazích mezi jejich dětmi.
In its theoretical part, the thesis "Sibling rivalry as reflected in primary school success" provils a description of the primary school pupil and definitions of sibling rivalry and scholastic success. Further attention in giwen to parenting practices which foster sibling rivalry. The aim of the practical part of the thesis is to decode the tokens of sibling rivalry and to covvelate it with scholastic success in the kontext of parent - pupiů - teacher relationships. Both qualitative and quantitative approaches were employed and thein results compared. The results of this thesis can serve as the basis for further research and be used by parents to better understand thein children's interactions.