Sourozenecká rivalita a její odraz ve školní úspěšnosti na prvním stupni ZŠ
Sibling's rivalry and its influence in success at elementary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77250Identifiers
Study Information System: 146500
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Advisor
Consultant
Poche Kargerová, Jana
Duschinská, Karolina
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Rodina, sourozenectví, sourozenecké konstelace, rivalita, školní úspěšnost, dítě mladšího školního věku, rodiče, učitel 1. stupně ZŠKeywords (English)
Family, sibling, sibling constellation, rivalry, scholastic success, preschool aged child, parents, primary school teacherDiplomová práce Sourozenecká rivalita a její odraz ve školní úspěšnosti na prvním stupni ZŠ v teoretické části charakterizuje dítě mladšího školního věku, vymezuje pojem školní úspěšnost, sourozenecká rivalita a podrobněji se zabývá specifickými vlivy, které mohou rivalitu podporovat. Teoretická část je dále věnována výchovným stylům v rodině a chybám rodičů, které mohou sourozeneckou rivalitu rozdmýchávat. V praktické části si klade za cíl dekódovat projevy sourozenecké rivality a na základě trojkombinace rodič - žák - učitel zjistit, zda jsou sourozenci srovnáváni ve školní úspěšnosti. Šetření probíhalo kombinací kvalitativního a kvantitativního výzkumu a některé výsledky byly porovnány v závěru práce. Výsledky práce mohou být podkladem pro další výzkum a také mohou sloužit rodičům při hledání informací o vztazích mezi jejich dětmi.
In its theoretical part, the thesis "Sibling rivalry as reflected in primary school success" provils a description of the primary school pupil and definitions of sibling rivalry and scholastic success. Further attention in giwen to parenting practices which foster sibling rivalry. The aim of the practical part of the thesis is to decode the tokens of sibling rivalry and to covvelate it with scholastic success in the kontext of parent - pupiů - teacher relationships. Both qualitative and quantitative approaches were employed and thein results compared. The results of this thesis can serve as the basis for further research and be used by parents to better understand thein children's interactions.