Selfpublishing v českém prostředí a změny na knižním trhu s ním spojené
Self-publishing v českém prostředí a změny na knižním trhu s ním spojené
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77566Identifikátory
SIS: 166876
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čeňková, Jana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
21. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Selfpublishing, knižní trh, knihy, e-knihy, nakladatelství, spisovatelé, média, Lulu.com, Knihovnicka.cz, Hugh Howey, E. L. Jamesová, Andy WeirKlíčová slova (anglicky)
Self-publishing, Book market, Books, E-books, Publishers, Authors, Media, Lulu.com, Knihovnicka.cz, Hugh Howey, E. L. James, Andy WeirJedna z prvních českých prací na téma selfpublishing. Ačkoliv si nepochopení, zakázaní a jinak omezení autoři v minulosti mohli vydat knihu vlastním nákladem, fenomén selfpublishingu, který spisovatelům s pomocí některého ze specializovaných portálů umožňuje zařídit publikaci díla během několika kliknutí a velice levně, je poměrně nový. Větší rozmach začíná zhruba od poloviny první dekády 21. století - a to jak v zahraničí, tak v Česku. Jak ale tato práce ukazuje, následný rozvoj se v USA, které jsou považovány za kolébku této technologie, a v tuzemském prostředí liší. První kapitola mapuje historii samopublikování a dává selfpublishing do kontextu samizdatu, vydávání knih vlastním nákladem a vydání přes klasického nakladatele, snaží se selfpublishing charakterizovat. V druhé kapitole se čtenář seznámí s technologiemi, které umožnily nástup a rozšíření selfpublishingu. Třetí kapitola analyzuje projevy selfpublishingu na knižních trzích v ČR a v USA, dává je do kontextu a porovnává také nejvýznamnější poskytovatele těchto služeb - a to jak ty americké, tak české. Stav, kdy se na veřejnost dostávají díla amatérských autorů, mnozí odborníci i zavedení spisovatelé kritizují, tato práce proto neignoruje ani kritiku, jež k selfpublishingu směřuje. Popsány jsou rovněž vzácné příklady selfpublikujících...
One of the first Czech research papers on self-publishing. Even though unsuccessful and forbidden authors could publish a book on their own in the past, the current phenomenon of self-publishing can be arranged on-line in just a few clicks and for much cheaper. Self- publishing began to spread since circa 2005 - in the Czech Republic and abroad simultaneously. This thesis shows how the development has unfolded differently in the Czech Republic and in the USA, which is considered the cradle of this technology. The first chapter of this thesis analyzes the history of book publishing and many different ways to publish a book, and defines self-publishing. The second chapter shows how the new technologies and media influenced the expansion of self-publishing. The third chapter analyzes and puts into context some of the Czech and the American self-publishing portals, and compares the providers of these services. Many professionals - editors, authors, and literary critics - criticize self-publishing for its amateurism and low quality content, which this work takes into account as well. This paper also documents some of the rare cases of self-published authors, who managed to succeed despite the tough competition from traditional publishing houses. In the last chapter the whole process of self-publishing...