Zobrazit minimální záznam

The Understanding of Fractions by Children of the 7th and 8th Grades
dc.contributor.advisorRendl, Miroslav
dc.creatorSedláková, Jitka
dc.date.accessioned2017-03-30T17:31:12Z
dc.date.available2017-03-30T17:31:12Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/7822
dc.description.abstractTěžištěm této práce je analýza dětských způsobů řešení zadaných problémových situací v oblasti zlomků a snaha o rozpoznání představ, které za těmito způsoby stojí. Zadané problémové situace (úlohy) jsou vybrány tak, aby pokrývaly pět interpretací zlomku (srovnání část-celek, kvocient, operátor, míra a poměr) vyčleněné Lamon (1999). Sada úloh je předložena dětem ze sedmé a z osmé třídy. Metody získávání dat jsou pozorování dětí při řešení, rozhovor s dětmi o tom, jakým způsobem úlohy řešily a rozbor pracovních listů. Prostřednictvím kvalitativní analýzy získaných dat je ukázána řada dětských strategií. Strategie řešení u jednotlivých úloh jsou kategorizovány podle způsobu řešení a uvažování. V práci je poukázáno na řadu souvislostí mezi strategiemi v jednotlivých zadaných úlohách. Práce dále ukazuje problematičnost jazykového osvojení matematických výrazů a nutnost naučení se vnímat zadání úlohy podle požadavků matematického kontextu. V práci se poukazuje na možné prolínání jednotlivých interpretací zlomku z etického hlediska a hlavně reálné prolínání z hlediska emického. Jednotlivé interpretace zlomku jsou v dětských řešeních přítomny, jejich výskyt ale nezávisí na typu příkladu. V práci se dochází k závěru, že uchopení zlomkového konceptu vyžaduje propojení a flexibilní pohyb mezi různými kontexty, což si...cs_CZ
dc.description.abstractSubmitted work deals with an analysis of children's ways of solving mathematical problem situations in the domain of fractions and further with an effort to recognize mechanisms that stands behind these ways of solving. The problem situations (mathematical tasks) which the children have to solve are chosen in order to cover five interpretations of fractions (part-whole comparison, quotient, operator, measure and ratio) specified by Lamon (1999). A set of tasks is given to the children from the sixth and seventh grades. Data obtaining methods used in this work are as follows: observation of the children during the task solving; discussion with them about their strategies for solving and work paper analysis. The different children strategies are shown herein by means of qualitative analysis of obtaining data. The solution strategies of individual tasks are categorized according to way of solving and way of thinking. In the work it is pointed out many connections between strategies in individual tasks which were solved. It is furthermore shown, how big problem the linguistic acquirement of mathematical terms can be. Due to this problem it is necessary to learn to understand task assignments according to mathematical context requirements. It is pointed out a possible diffusion of individual fraction...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleChápání zlomků u dětí ze 7. a 8. třídycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-09-19
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId21425
dc.title.translatedThe Understanding of Fractions by Children of the 7th and 8th Gradesen_US
dc.contributor.refereeKlusák, Miroslav
dc.identifier.aleph000572432
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTěžištěm této práce je analýza dětských způsobů řešení zadaných problémových situací v oblasti zlomků a snaha o rozpoznání představ, které za těmito způsoby stojí. Zadané problémové situace (úlohy) jsou vybrány tak, aby pokrývaly pět interpretací zlomku (srovnání část-celek, kvocient, operátor, míra a poměr) vyčleněné Lamon (1999). Sada úloh je předložena dětem ze sedmé a z osmé třídy. Metody získávání dat jsou pozorování dětí při řešení, rozhovor s dětmi o tom, jakým způsobem úlohy řešily a rozbor pracovních listů. Prostřednictvím kvalitativní analýzy získaných dat je ukázána řada dětských strategií. Strategie řešení u jednotlivých úloh jsou kategorizovány podle způsobu řešení a uvažování. V práci je poukázáno na řadu souvislostí mezi strategiemi v jednotlivých zadaných úlohách. Práce dále ukazuje problematičnost jazykového osvojení matematických výrazů a nutnost naučení se vnímat zadání úlohy podle požadavků matematického kontextu. V práci se poukazuje na možné prolínání jednotlivých interpretací zlomku z etického hlediska a hlavně reálné prolínání z hlediska emického. Jednotlivé interpretace zlomku jsou v dětských řešeních přítomny, jejich výskyt ale nezávisí na typu příkladu. V práci se dochází k závěru, že uchopení zlomkového konceptu vyžaduje propojení a flexibilní pohyb mezi různými kontexty, což si...cs_CZ
uk.abstract.enSubmitted work deals with an analysis of children's ways of solving mathematical problem situations in the domain of fractions and further with an effort to recognize mechanisms that stands behind these ways of solving. The problem situations (mathematical tasks) which the children have to solve are chosen in order to cover five interpretations of fractions (part-whole comparison, quotient, operator, measure and ratio) specified by Lamon (1999). A set of tasks is given to the children from the sixth and seventh grades. Data obtaining methods used in this work are as follows: observation of the children during the task solving; discussion with them about their strategies for solving and work paper analysis. The different children strategies are shown herein by means of qualitative analysis of obtaining data. The solution strategies of individual tasks are categorized according to way of solving and way of thinking. In the work it is pointed out many connections between strategies in individual tasks which were solved. It is furthermore shown, how big problem the linguistic acquirement of mathematical terms can be. Due to this problem it is necessary to learn to understand task assignments according to mathematical context requirements. It is pointed out a possible diffusion of individual fraction...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990005724320106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV