A lesson of higher education funding : England - place to learn?
Lekce financování vysokého školství : Anglie - místo k učení?
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7843Identifikátory
SIS: 2646
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kameníček, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
15. 9. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl
Tato rigorózní práce si klade za cíl odpovědět na otázku, zda by bylo dobrým nápadem implementovat Anglický systém financování vysokých škol v České republice. Anglický systém je časově nejmladším systémem financování vysokých škol. Jeho hlavní charakteristikou je tzv. odložené školné. Odpověď na tuto základní otázku je hledána prostřednictvím kritérií, která jsou identifikována v kapitolách 2 a 3. První sadou takových kritérií je, nakolik Anglický systém odpovídá současným požadavkům na kvalitu a množství lidského kapitálu, který se stal klíčovým faktorem pro ekonomický růst. Druhou sadu tvoří kritéria vyplývající z požadavku na ekonomickou efektivnost systému financování. Konfrontací českého systému s nastavenými kritérii dochází autorka k závěru, že český systém neodpovídá téměř žádnému z nich a je tedy třeba přemýšlet o reformě. Konfrontací Anglického systému s těmito kritérii je pak zjišťováno, zda Anglický systém splňuje daná kritéria a mohl by tedy představovat alternativu pro Českou republiku. Poslední kapitola poskytuje specifické vlastnosti mezinárodních systémů založených na odloženém školném s cílem získat inspiraci pro českou reformu v místech, kde Anglický systém selhává v plnění stanovených kritérií. Ukazuje se totiž, že tento nový systém skrývá slabosti v oblastech, jakými jsou adaptabilita...
The object of this thesis is to evaluate whether it is desirable to implement the new English system of higher education funding in the Czech Republic. The English system based on income contingent loans is the youngest system of higher education funding. Chapters two and three put forward criteria sets to determine suitability of education system. The first set of criteria reflects the unique role of human capital, its levels and quality necessary for sustainable economic growth. Second set of criteria includes requirements for the system to be economically efficient. It is further shown that the current Czech system does not fulfil almost any of the criteria in their entirety, indicating a clear need for reform. Upon its confrontation with the two criteria sets on the other hand, the English system is tested as a candidate to be considered in the Czech reform. Also other countries' experience with income contingent loans is provided in order to find out the options to fulfil all the criteria for case an English system fails to do so. Although it is shown that the income contingent mechanism meets both criteria sets it is concluded that the English system includes a number of weaknesses. For example, it suffers from low adaptability to labour market needs, suboptimal quality of education or inefficient...