Výzkum učebnic přírodopisu pro žáky se sluchovým postižením jako východisko pro tvorbu pracovních sešitů
Content analyses of the textbooks of biology (natural history) for pupils with hearing impairment as a starting point for creating workbooks
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80634Identifikátory
SIS: 93643
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dostál, Petr
Čížková, Věra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
18. 11. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
obsahová analýza, učebnice, pracovní sešit, přírodopis, žáci se sluchovým postiženímKlíčová slova (anglicky)
Content analyses, textbooks, workbooks, biology (natural history), pupils with hearing impairmentNÁZEV: Výzkum učebnic přírodopisu pro žáky se sluchovým postižením jako východisko pro tvorbu pracovních sešitů AUTOR: RNDr. Jana Skýbová KATEDRA: Katedra biologie a environmentálních studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze ŠKOLITEL: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. ABSTRAKT: Hlavním cílem disertační práce bylo provést porovnání obsahů a didaktické vybavenosti stávajících učebnic přírodopisu pro ZŠ pro žáky se sluchovým postižením za účelem navazující autorské tvorby pracovních sešitů pro žáky se sluchovým postižením, v souladu s kurikulárními a legislativními východisky. Dalším cílem práce byla realizace pedagogického výzkumu na všech základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice v oblasti výuky přírodopisu a práce se stávajícími učebnicemi přírodopisu pro tyto žáky. Důraz byl kladen na zjištění potřeby pracovních sešitů k učebnicím a učivu přírodopisu a na základě tohoto zjištění vytvořit pracovní sešity k učebnicím přírodopisu, které by reflektovaly na výsledky pedagogického výzkumu. Pedagogický výzkum stávajících autorských a spoluautorských učebnic přírodopisu pro žáky se sluchovým postižením byl realizován formou kvantitativního výzkumu - dotazníkovým šetřením a doplněn interview. Z výsledků empirického výzkumu používání učebnic přírodopisu na základních...
TITLE: Content analyses of the textbooks of biology (natural history) for pupils with hearing impairment as a starting point for creating workbooks AUTHOR: RNDr. Jana Skýbová DEPARTMENT: Biology and Environmental Studies, Faculty of Education, Charles University in Prague TUTOR: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. ABSTRACT: The main aim of the dissertation thesis was to perform content analyses textbooks of biology (natural history) for elementary schools dedicated for pupils with hearing impairment as a base for the special workbooks creation in accordance with curricular and legislative documents. The next aim of thesis was the realization of educational research in all elementary schools for pupils with hearing impairment in the Czech Republic that focusing on teaching process of natural sciences and work with existing (author's) special textbooks for these pupils with accent on analysis of requirements of teachers and pupils for newly created workbooks. Methods of the mentioned pedagogic research was qualitative and quantitative, i.e. questionnaire complemented by interviews. The results of empirical research using textbooks of biology (natural history) in elementary schools dedicated for pupils with hearing impairment in the Czech Republic derived from the current requirements of the teacher-...