Ženy v Ježíšově veřejném působení podle Lukášova evangelia (Lk 8,1-3; 10,38-42; 23,49)
Women in Jesus' public ministry in the Gospel of Luke (Luke 8:1-3; 10:38-42; 23:49)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80996Identifiers
Study Information System: 163886
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Scarano, Angelo
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Biblical Sciences
Date of defense
1. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Lukáš, Evangelium, Ježíš, ženyKeywords (English)
Luke, Gospel, Jesus, womanDiplomová práce se zabývá rozborem tří vybraných úryvků z Evangelia sv. Lukáše - ženám v Ježíšově doprovodu, Marii a Martě a ženám pod křížem. Texty jsou analyzovány v rámci samotných veršů, v návaznosti na celek, do něhož jsou tyto verše zasazeny, i v kontextu celého díla. Lukáš píše o ženách častěji než ostatní evangelisté. Jeho pohled je v tomto směru zcela mimořádný a nadčasový, ženy často líčí pozitivněji než jejich mužské protějšky. Lukášovu nadčasovost, kterou dokládají i citované úryvky, podtrhuje tehdejší chápání rodiny a postavení ženy v řecké, římské nebo židovské společnosti. Vybraná místa Lukášova evangelia, každé svým vlastním způsobem, ukazují důležitou roli žen v Ježíšově veřejném působení. Do Ježíšova společenství, jak zachycuje svatopisec, ženy patří, naslouchají jeho slovům, podporují ho či doprovázejí na jeho cestě až ke kříži. Lukáš se snaží poukázat na význam, který Bůh určil ženě v dějinách spásy.
The Diploma thesis "Women in Jesus' public ministry in the Gospel of Luke (Luke 8:1- 3; 10:38-42; 23:49)" analyzes 3 selected extracts from the Gospel of St. Lukas specifically focusing on women. Those accompanied Jesus, Marie and Martha and the women under the cross at the time of his crucifixion. The selected texts have been analyzed individually but also in relationship to their context in the whole Gospel of St. Lukas. Lukas writes about women more often than other Evangelists. His view is in this way completely remarkable and progresive for this time, he describes women more positively than their male counterparts. Lukas progressivness is demonstrated in small segments of his writing which exemplifies his undrestanding of the role of women in Grecian, Roman or Jewish societies. Selected extracts from the Gospel of Lukas each, in thier own way, show the important role of women in Jesus' public activity. Among Jesus' followers, as has been recorded by Lukas, women belonged to this group they listened to his words, supported him and accompanied him on his way to the cross. Lukas tries to explain the meaning which God intended for women in the history of the path to Salvation.