Roelandt Savery: Ráj. Náboženské a myšlenkové pozadí rudolfinské Prahy a jeho odraz v tvorbě Roelandta Saveryho.
Roelandt Savery: Paradise. Religious and intellectual background of Rudolphine Prague and its reflection in the work of Roelandt Savery.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81005Identifiers
Study Information System: 168093
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Jarošová, Markéta
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rudolfínská krajinomalba - manýrismus - námět Ráj - alchymie v baroku - Roelandt SaveryKeywords (English)
Mannerism - Baroque Rudolphinian landscape -Subject Paradise - Alchemy in the Baroque period- Roelandt SaveryPráce je drobnou studií jednoho obrazu a jeho ikonografického námětu. Vychází z prostředí vzniku a zabývá se tématem, které dosud nebylo souborně zpracováno. I zde je zájem autora limitován daným obdobím, jen lehce zasahuje do následující generace, aby bylo možné ukázat ikonografické souvislosti. Na základě nových zjištění určuje dílo jako vladařskou objednávku a tím ho staví do nových významových vztahů. Na závěr se zamýšlí nad okolnostmi vzniku díla a možným způsobem, jakým se dostalo do pražských sbírek.
This is a short study on the iconographic theme of above mentioned painting. The thesis deals with a topic that has not yet been comprehensively processed. Here, the interest of the author given limited period only slightly extends into the next generation (after Savery) in order to show the iconographic context. Based on the new findings, identifies work as the ruler's order, and that puts the painting in new semantic relationships. In conclusion reflects on the circumstances of the work and the possible way of petting into Prague's collections.