DVD "Po stopách apoštola Pavla" jako didaktická pomůcka ve výuce náboženství
DVD "In the Footsteps of Apostle Paul" as a tool in teaching religion
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81098Identifiers
Study Information System: 148154
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Bravená, Noemi
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Pastoral Theology and Law Sciences
Date of defense
15. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
apoštol Pavel, výuka náboženstvíKeywords (English)
the Apostle Paul, teaching of the religionDiplomová práce DVD "Po stopách apoštola Pavla" jako didaktická pomůcka ve výuce náboženství na SŠ. V první části práce je představen základní přístup k výuce náboženství z pohledu její odlišnosti od katecheze. Dále je zde nastíněno i několik pedagogických cílů, které je možné při výuce křesťanství sledovat, a popis metodického přístupu ke zhodnocení filmového dokumentu jako didaktické pomůcky. Ve druhé kapitole je představena analýza dokumentu a syntéza myšlenkového obsahu jednotlivých kapitol, která je východiskem pro praktickou část práce. Praktické část obsahuje návrh otázek pro žáky. Pomocí těchto otázek mají žáci nahlédnout na působení sv. Pavla v jednotlivých kapitolách filmového dokumentu z pohledu Božího plánu spásy, existenciálních a etických otázek a případně i z pohledu společenských problémů, které jsou aktuální i v dnešní době a k jejichž řešení dokumentů inspiruje. Otázky jsou formulovány tak, aby jednotlivá témata podněcovala žáky ke studiu biblického textu, sloužila ke kritickému zamyšlení a vedla k aktivním diskusím. Celá praktická část práce chce přispět k využití aktivní metody vyučování.
Diploma thesis DVD "In the Footsteps of Apostle Paul" as a didactic tool in teaching religion in secondary schools. The first part introduces the basic approach to teaching religion in terms of its differences from catechesis. There is also outlined several pedagogical objectives that can follow the teaching of Christianity, and a description of the methodological approach to the evaluation of documentary film as a teaching aid. In the second chapter, the analysis and synthesis document the intellectual content of each chapter, which is the basis for the practical part. The practical part includes an outline of questions for pupils. Use these questions students have to look at the effect Vol. Paul in the individual chapters of the documentary film from the perspective of God's plan of salvation, existential and ethical issues, and possibly also from the perspective of the social issues that are topical even today and which solutions inspired documents. The questions are formulated so that the individual has encouraged the pupils to study the biblical text, he served to critical reflection and led to active discussions. The whole practical part aims to contribute to the use of active teaching methods.