Člověk, intelekt a číslo v myšlení Mikuláše Kusánského
Nicholas of Cusa on Human, Intellect and Number
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81346Identifikátory
SIS: 113534
Kolekce
- Kvalifikační práce [6770]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nejeschleba, Tomáš
Karfíková, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Integrální studium člověka - obecná antropologie
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie
Datum obhajoby
10. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Mikuláš Kusánský, filosofická antropologie, intelekt, číslo, novoplatonismus, novověkKlíčová slova (anglicky)
Nicholas of Cusa, Philosophical anthropology, Intellect, Number, Neoplatonism, Modern eraTato disertační práce se zabývá antropologickým myšlením Mikuláše Kusánského. Takto jsou v první části představeny základní metafyzické motivy, ze kterých tato antropologie vychází. Jde především o určení člověka jako mysli (intelektu), které souvisí s důsledným myšlením božského Počátku (tj. Boha) jako se sebou identické jednoty. Jednota Jedna pak následně sestupuje do světa skrze číslo, které vykazuje jasný charakter jednoty ale zároveň i mnohosti (každé číslo se totiž skládá z jedniček). Díky tomuto důrazu na jednotu Jedna a na číslo jako na prostředek stvoření se přesouvá Kusánův pohled od zkoumání jednotlivin ke zkoumání poměrů mezi jednotlivými jsoucny. Toto vše si však žádá rovněž velmi silně pojatý lidský intelekt (mysl), což však v Kusánových prvních filosofických dílech (kterými se zabývá první část) ještě není náležitě provedeno. Druhá část předkládané práce se zabývá již důsledně promyšleným antropologickým myšlením, které nalezneme v dialozích s idiota. Je ukázáno, jaká je role lidské mysli v celé kosmické dynamice sestupu a následného vzestupu jednoty Jedna - právě skrze lidskou mysl a skrze její intelektuální návrat ke svému Počátku je celé ostatní stvoření jednoceno a přiváděno ke své pravé podobě, která je pouze v Jednu. Poslední část práce se zabývá otázkou "novověkosti" kardinála Mikuláše...
This thesis deals with the anthropological thinking of Nicholas of Cusa. The first part presents the fundamental metaphysical motifs that are the basis for this anthropology - above all, it concerns the conception of human as a mind (intellect). This conception is linked with the thinking of the first Principle (God) as the unity that is identical with itself. This unity/oneness of the One descends into the world through number that is one and multiple at the same time (all higher numbers consist of ones). The emphasis on unity of the One and on number as a mean of the creation is the reason, why Cusa's main concern, regarding the understanding of the world, aren't individual substances, but the relations between these substances. And for this kind of metaphysical thinking it is really important to develop also a strong notion of human intellect (mind), but the first philosophical texts to some extent fail to do so. The second part of this thesis deals with the proper anthropology that is developed in the dialogues with the idiota. It is shown what is the role of human mind in the dynamics of descent and ascent of unity of the One - it is the human mind and its intellectual return to its Beginning through which is all creation being made one and being brought to its true nature that is the One. The last...