Zobrazit minimální záznam

How gender is being born in a diagnostic institute
dc.contributor.advisorAbu Ghosh, Yasar
dc.creatorBenešová, Jana
dc.date.accessioned2021-09-06T16:29:45Z
dc.date.available2021-09-06T16:29:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81987
dc.description.abstractThe dissertation completes research that began in late 2007. It presents research findings concerning ways and methods of (re) construction of gender identities of Czech children placed in facilities for institutional and protective education. Based on ethnographic research in Diagnostic institute Ark there are examined practices and techniques shaping gender roles and contents, which are rooted in the so-called helping professions discourses. Psychology, special education, social work, pedagogy, education and health education are specializations that converge are under the roof of the institutes and create a discursive field for the exercise of power-colored procedures disciplining the children who are placed (cf. Laan, 1998). These procedures are directly linked to the concepts of socially desirable sex-gender order. The research objective was to capture the processes which have been neglected by the Czech professional community so far and which may become potential disciplination instruments in the hands of professionals in a wide range of helping professions, including social and special pedagogy.en_US
dc.description.abstractDisertační práce završuje výzkum, který započal na konci roku 2007. Představuje výzkumná zjištění, která se týkají způsobů a metod (re)konstrukce genderových identit dětí umístěných v českém zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Na základě etnografického výzkumu v dětském diagnostickém ústavu (DDÚ) Archa jsou zkoumány praktiky a techniky utváření genderových obsahů a rolí, jež vyrůstají z diskurzů tzv. pomáhajících profesí. Psychologie, etopedie, sociální práce, vychovatelství, vzdělávání či zdravověda jsou odbornostmi, které se pod střechou ústavů sbíhají a utvářejí diskurzivní pole pro výkon mocensky zabarvených procedur ukázňování umisťovaných dětí (srov. Laan, 1998), jež mají přímou vazbu k představám o společensky žádoucím pohlavně-genderovém řádu. Cílem výzkumu bylo zachytit procesy, jež jsou často v české odborné komunitě přehlíženy a jež se v praxi mohou stávat nereflektovanými disciplinačními nástroji v rukou pracovníků a pracovnic širokého spektra disciplín na pomezí sociální práce a speciální pedagogiky.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectdiagnostic instituteen_US
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectsexualityen_US
dc.subjectdiscourseen_US
dc.subjectpoweren_US
dc.subjecthelpen_US
dc.subjectconstructivismen_US
dc.subjectethnographyen_US
dc.subjectdiagnostický ústavcs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectsexualitacs_CZ
dc.subjectdiskurzcs_CZ
dc.subjectmoccs_CZ
dc.subjectpomoccs_CZ
dc.subjectkonstruktivismuscs_CZ
dc.subjectetnografiecs_CZ
dc.titleJak se rodí gender v diagnostickém ústavucs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-18
dc.description.departmentPhD General Anthropologyen_US
dc.description.departmentDoktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId94684
dc.title.translatedHow gender is being born in a diagnostic instituteen_US
dc.contributor.refereeBittnerová, Dana
dc.contributor.refereePelcová, Naděžda
dc.identifier.aleph002028694
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineIntegrální studium člověka - obecná antropologiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::PhD General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csIntegrální studium člověka - obecná antropologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce završuje výzkum, který započal na konci roku 2007. Představuje výzkumná zjištění, která se týkají způsobů a metod (re)konstrukce genderových identit dětí umístěných v českém zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Na základě etnografického výzkumu v dětském diagnostickém ústavu (DDÚ) Archa jsou zkoumány praktiky a techniky utváření genderových obsahů a rolí, jež vyrůstají z diskurzů tzv. pomáhajících profesí. Psychologie, etopedie, sociální práce, vychovatelství, vzdělávání či zdravověda jsou odbornostmi, které se pod střechou ústavů sbíhají a utvářejí diskurzivní pole pro výkon mocensky zabarvených procedur ukázňování umisťovaných dětí (srov. Laan, 1998), jež mají přímou vazbu k představám o společensky žádoucím pohlavně-genderovém řádu. Cílem výzkumu bylo zachytit procesy, jež jsou často v české odborné komunitě přehlíženy a jež se v praxi mohou stávat nereflektovanými disciplinačními nástroji v rukou pracovníků a pracovnic širokého spektra disciplín na pomezí sociální práce a speciální pedagogiky.cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation completes research that began in late 2007. It presents research findings concerning ways and methods of (re) construction of gender identities of Czech children placed in facilities for institutional and protective education. Based on ethnographic research in Diagnostic institute Ark there are examined practices and techniques shaping gender roles and contents, which are rooted in the so-called helping professions discourses. Psychology, special education, social work, pedagogy, education and health education are specializations that converge are under the roof of the institutes and create a discursive field for the exercise of power-colored procedures disciplining the children who are placed (cf. Laan, 1998). These procedures are directly linked to the concepts of socially desirable sex-gender order. The research objective was to capture the processes which have been neglected by the Czech professional community so far and which may become potential disciplination instruments in the hands of professionals in a wide range of helping professions, including social and special pedagogy.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990020286940106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV