dc.contributor.advisor | Abu Ghosh, Yasar | |
dc.creator | Benešová, Jana | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T16:29:45Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T16:29:45Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/81987 | |
dc.description.abstract | The dissertation completes research that began in late 2007. It presents research findings concerning ways and methods of (re) construction of gender identities of Czech children placed in facilities for institutional and protective education. Based on ethnographic research in Diagnostic institute Ark there are examined practices and techniques shaping gender roles and contents, which are rooted in the so-called helping professions discourses. Psychology, special education, social work, pedagogy, education and health education are specializations that converge are under the roof of the institutes and create a discursive field for the exercise of power-colored procedures disciplining the children who are placed (cf. Laan, 1998). These procedures are directly linked to the concepts of socially desirable sex-gender order. The research objective was to capture the processes which have been neglected by the Czech professional community so far and which may become potential disciplination instruments in the hands of professionals in a wide range of helping professions, including social and special pedagogy. | en_US |
dc.description.abstract | Disertační práce završuje výzkum, který započal na konci roku 2007. Představuje výzkumná zjištění, která se týkají způsobů a metod (re)konstrukce genderových identit dětí umístěných v českém zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Na základě etnografického výzkumu v dětském diagnostickém ústavu (DDÚ) Archa jsou zkoumány praktiky a techniky utváření genderových obsahů a rolí, jež vyrůstají z diskurzů tzv. pomáhajících profesí. Psychologie, etopedie, sociální práce, vychovatelství, vzdělávání či zdravověda jsou odbornostmi, které se pod střechou ústavů sbíhají a utvářejí diskurzivní pole pro výkon mocensky zabarvených procedur ukázňování umisťovaných dětí (srov. Laan, 1998), jež mají přímou vazbu k představám o společensky žádoucím pohlavně-genderovém řádu. Cílem výzkumu bylo zachytit procesy, jež jsou často v české odborné komunitě přehlíženy a jež se v praxi mohou stávat nereflektovanými disciplinačními nástroji v rukou pracovníků a pracovnic širokého spektra disciplín na pomezí sociální práce a speciální pedagogiky. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | diagnostic institute | en_US |
dc.subject | gender | en_US |
dc.subject | sexuality | en_US |
dc.subject | discourse | en_US |
dc.subject | power | en_US |
dc.subject | help | en_US |
dc.subject | constructivism | en_US |
dc.subject | ethnography | en_US |
dc.subject | diagnostický ústav | cs_CZ |
dc.subject | gender | cs_CZ |
dc.subject | sexualita | cs_CZ |
dc.subject | diskurz | cs_CZ |
dc.subject | moc | cs_CZ |
dc.subject | pomoc | cs_CZ |
dc.subject | konstruktivismus | cs_CZ |
dc.subject | etnografie | cs_CZ |
dc.title | Jak se rodí gender v diagnostickém ústavu | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-09-18 | |
dc.description.department | PhD General Anthropology | en_US |
dc.description.department | Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 94684 | |
dc.title.translated | How gender is being born in a diagnostic institute | en_US |
dc.contributor.referee | Bittnerová, Dana | |
dc.contributor.referee | Pelcová, Naděžda | |
dc.identifier.aleph | 002028694 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | General Anthropology | en_US |
thesis.degree.discipline | Integrální studium člověka - obecná antropologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::PhD General Anthropology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Integrální studium člověka - obecná antropologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | General Anthropology | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Disertační práce završuje výzkum, který započal na konci roku 2007. Představuje výzkumná zjištění, která se týkají způsobů a metod (re)konstrukce genderových identit dětí umístěných v českém zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Na základě etnografického výzkumu v dětském diagnostickém ústavu (DDÚ) Archa jsou zkoumány praktiky a techniky utváření genderových obsahů a rolí, jež vyrůstají z diskurzů tzv. pomáhajících profesí. Psychologie, etopedie, sociální práce, vychovatelství, vzdělávání či zdravověda jsou odbornostmi, které se pod střechou ústavů sbíhají a utvářejí diskurzivní pole pro výkon mocensky zabarvených procedur ukázňování umisťovaných dětí (srov. Laan, 1998), jež mají přímou vazbu k představám o společensky žádoucím pohlavně-genderovém řádu. Cílem výzkumu bylo zachytit procesy, jež jsou často v české odborné komunitě přehlíženy a jež se v praxi mohou stávat nereflektovanými disciplinačními nástroji v rukou pracovníků a pracovnic širokého spektra disciplín na pomezí sociální práce a speciální pedagogiky. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The dissertation completes research that began in late 2007. It presents research findings concerning ways and methods of (re) construction of gender identities of Czech children placed in facilities for institutional and protective education. Based on ethnographic research in Diagnostic institute Ark there are examined practices and techniques shaping gender roles and contents, which are rooted in the so-called helping professions discourses. Psychology, special education, social work, pedagogy, education and health education are specializations that converge are under the roof of the institutes and create a discursive field for the exercise of power-colored procedures disciplining the children who are placed (cf. Laan, 1998). These procedures are directly linked to the concepts of socially desirable sex-gender order. The research objective was to capture the processes which have been neglected by the Czech professional community so far and which may become potential disciplination instruments in the hands of professionals in a wide range of helping professions, including social and special pedagogy. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990020286940106986 | |