Galerie umění a akviziční politika v době normalizace
Czech public art collections and the acquisition policy during the normalization era
dizertační práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/82464/thumbnail.png?sequence=10&isAllowed=y)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82464Identifikátory
SIS: 104491
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šetlík, Jiří
Neumann, Ivan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny výtvarného umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
20. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
akvizice, galerie, galerijní síť, instituce, kulturní politika, normalizace, výtvarné uměníKlíčová slova (anglicky)
acquisition, gallery, gallery network, institution, cultural policy, normalization, fine artDisertační práce Galerie umění a akviziční politika v době normalizace se zabývá problematikou tuzemského institucionálního provozu 70. a 80. let 20. století, konkrétně činností galerií zařazených do tehdejší celostátní, hierarchicky uspořádané sítě. Průzkumem jejich akviziční činnosti zjišťuje, jaká byla skladba získaných uměleckých předmětů, v jakých aspektech se instituce lišily a čím byly tyto odlišnosti zapříčiněny. Kromě samotného akvizičního procesu v tehdejší dobové praxi zároveň na základě pramenného materiálu i orální historie nastiňuje okolnosti vzniku galerijní sítě a shrnuje její činnost v liberálnějších 60. letech. Samotnou akviziční politiku galerií sleduje od začátku r. 1970, kdy se pozvolna začínala naplňovat usnesení přelomového zasedání ÚV KSČ z dubna předešlého roku, až do konce r. 1989, teritoriálně je vymezena českým územím. Zjištěné výsledky poukazují na zásadní rozdíly mezi jednotlivými institucemi i kraji, v jejichž rámci působily. Přinášejí odpovědi na otázky, jaký podíl mají mezi akvizicemi určité žánrové a námětové oblasti, jak souvisejí s kvalitou děl, do jaké míry jsou mezi jejich autory zastoupeni příslušníci jednotlivých generačních vrstev a názorových proudů a konečně zda jejich složení odpovídá oficiálně prezentované výtvarné produkci. Odhalují také proměny jak...
The doctoral thesis Czech public art collections and the acquisition policy during the normalization era deals with the topic of domestic institutional operation in 1970s and 1980s, with specific focus on activities of galleries incorporated in the national, hierarchically organized network of art institutions. The research of these acquisition activities uncovers composition of the works of art acquired this way. It finds aspects in which individual institutions differed and detects the reasons behind these differences. Besides the acquisition process itself, the thesis also outlines the circumstances of establishment of the gallery network and summarizes its activities in more tolerant 1960s based on various material sources and oral history. The acquisition policy of galleries as such is analysed in the thesis covering the period from the beginning of the year 1970, when the resolution of the turning meeting of the Central Committee of the Communist Party of Czechoslovakia in April 1969 started to be fulfilled, until the end of the year 1989. Geographically, it is limited to the Czech territory. The results obtained by the analysis point out fundamental differences between individual institutions and between regions in which they operated. The results bring answers to questions concerning...