Uměleckoprůmyslová škola v Praze a její ateliéry v letech 1890-1910
School of Applied Art and its studios in the years 1890 - 1910
dizertační práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/82577/thumbnail.png?sequence=10&isAllowed=y)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82577Identifikátory
SIS: 103135
Kolekce
- Kvalifikační práce [23795]
Vedoucí práce
Oponent práce
Mergl, Jan
Vondráček, Radim
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny výtvarného umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
14. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Uměleckoprůmyslová škola, vzdělávání, umělecké řemeslo, stylový vývoj, naturalismus, secese, emancipace, VídeňKlíčová slova (anglicky)
School of Applied Arts, education, arts and crafts, style development, Naturalism, Art Nouveau, emancipation, ViennaDisertační práce pojednává o historii ateliérů Uměleckoprůmyslové školy v Praze v letech 1885 až 1910, přičemž hlavní důraz je kladen na stylový vývoj ve zlomovém období přelomu století, kdy došlo ke generační výměně, která zapříčinila proměnu atmosféry školy. Zvláštní přínos práce spočívá v nástinu méně známých odborných škol včetně ženského elementu, což jsou oblasti, které nebyly dosud zpracovány, stejně jako pokus nalézt metodické a vývojové analogie pražské a vídeňské Uměleckoprůmyslové školy. Cílem práce je posoudit výjimečnost postavení školy zvláště v kontextu českého uměleckoprůmyslového školství a zhodnotit v rámci podrobného archivního průzkumu historické souvislosti. Součástí práce je skutečně kompletní seznam studentů všeobecných i odborných škol vytvářející základní podklad pro budoucí badatele jednotlivých uměleckých osobností. Studie o vývoji Uměleckoprůmyslové školy je analytickou syntézou představující roli dekorativního umění a uměleckořemeslného vývoje v období před první světovou válkou.
The theme of this thesis is History of School of Applied Arts studios in Prague between 1885 and 1910. The thesis focuses mainly on style development at the crucial point of turning of the century. This period was the turning point when advanced school's art manifested and also time of generation change that transformed overall school atmosphere. A specific contribution of this thesis lies in outlining less known specialized schools, with inclusion of female element, which are factors that were not previously described elsewhere, as well as in attempt to find methodical and development analogies between Prague and Vienna School of Applied Arts. The aim of my thesis was to assess exceptional status of the school, especially in context of Czech educational system of decorative arts, and to evaluate historical context based on detailed archive research. I included in the thesis a comprehensive list of students of general and specialized schools of decorative arts, thus creating a foundation for future researchers on individual artistic personalities. Study of development of School of Applied Arts is an analytical synthesis presenting the specific role of decorative arts and crafts in pre-WWI era.