Zobrazit minimální záznam

The effect of cognitive training for schizofrenia or schizoaffective disorder
dc.contributor.advisorPreiss, Marek
dc.creatorNondek, Michal
dc.date.accessioned2017-03-31T10:06:22Z
dc.date.available2017-03-31T10:06:22Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/8263
dc.description.abstractThe dissertation deals with effects of cognitive training on a group of 41 probands suffering with schizophrenia or schizoaffective disorder. The twelve months research has covered several psychiatric facilities, where the cognitive training is carried out regularly. Trial method has been based upon a set of three questionnaires filled in by probands: DEX - (Dysexecutive Questionnaire), CFQ - (Cognitive Failures Questionnaire), EMQ - (Everyday Memory Questionnaire) and variant DEX and CFQ questionnaires, which has been filled in via phone interviews with family members or other significant persons. Experimental design test-retest has been applied. Subsequent statistical analysis of the data collected reveals a significant improvement after the training. This statistically significant positive effect has been shown by four of the five questionnaires used. As for the demographic characteristics, only the age of proband at the manifestation of illness correlates significantly with the positive effect of training (the latter age, the greater effect). Age, sex or education has no relationship with the effect of training for a given group of probands.en_US
dc.description.abstractV této práci jsme se pokusili zjistit efekt tréninku kognitivních funkcí u klientů (n = 41) se schizofrenií nebo schizoafektivní poruchou. Výzkum trvající dvanáct měsíců zahrnul několik pracovišť, kde se trénink kognitivních funkcí pravidelně provádí. Výzkumnou metodou byla sada tří dotazníků DEX - (Dysexecutive Questionnaire), CFQ - (Cognitive Failures Questionnaire), EMQ - (Everyday Memory Questionnaire) a variant dotazníků DEX a CFQ pro blízké osoby probandů vyplněné po telefonu. Ve výzkumu byl použit design test-retest. Analýzou získaných údajů bylo objeveno signifikantní zlepšení po tréninku u dvou ze tří dotazníků pro probandy a dále signifikantní zlepšení u obou dotazníků pro blízké osoby. Z demografických dat koreloval významně s efektem tréninku pouze věk probanda při nástupu nemoci (ve smyslu čím později, tím větší efekt tréninku). Věk, pohlaví a vzdělání nemělo u naší skupiny probandů vztah k efektu tréninku.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleEfektivita tréninku kognitivních funkcí u klientů se schizofrenií a schizoafektivní poruchoucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-01-22
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId27459
dc.title.translatedThe effect of cognitive training for schizofrenia or schizoaffective disorderen_US
dc.contributor.refereeŠípek, Jiří
dc.identifier.aleph000651921
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV této práci jsme se pokusili zjistit efekt tréninku kognitivních funkcí u klientů (n = 41) se schizofrenií nebo schizoafektivní poruchou. Výzkum trvající dvanáct měsíců zahrnul několik pracovišť, kde se trénink kognitivních funkcí pravidelně provádí. Výzkumnou metodou byla sada tří dotazníků DEX - (Dysexecutive Questionnaire), CFQ - (Cognitive Failures Questionnaire), EMQ - (Everyday Memory Questionnaire) a variant dotazníků DEX a CFQ pro blízké osoby probandů vyplněné po telefonu. Ve výzkumu byl použit design test-retest. Analýzou získaných údajů bylo objeveno signifikantní zlepšení po tréninku u dvou ze tří dotazníků pro probandy a dále signifikantní zlepšení u obou dotazníků pro blízké osoby. Z demografických dat koreloval významně s efektem tréninku pouze věk probanda při nástupu nemoci (ve smyslu čím později, tím větší efekt tréninku). Věk, pohlaví a vzdělání nemělo u naší skupiny probandů vztah k efektu tréninku.cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation deals with effects of cognitive training on a group of 41 probands suffering with schizophrenia or schizoaffective disorder. The twelve months research has covered several psychiatric facilities, where the cognitive training is carried out regularly. Trial method has been based upon a set of three questionnaires filled in by probands: DEX - (Dysexecutive Questionnaire), CFQ - (Cognitive Failures Questionnaire), EMQ - (Everyday Memory Questionnaire) and variant DEX and CFQ questionnaires, which has been filled in via phone interviews with family members or other significant persons. Experimental design test-retest has been applied. Subsequent statistical analysis of the data collected reveals a significant improvement after the training. This statistically significant positive effect has been shown by four of the five questionnaires used. As for the demographic characteristics, only the age of proband at the manifestation of illness correlates significantly with the positive effect of training (the latter age, the greater effect). Age, sex or education has no relationship with the effect of training for a given group of probands.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990006519210106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV