dc.contributor.advisor | Šouša, Jiří | |
dc.creator | Vrbová, Alena | |
dc.date.accessioned | 2017-03-31T10:09:21Z | |
dc.date.available | 2017-03-31T10:09:21Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/8275 | |
dc.description.abstract | Franti še k Kři ž ík (8.7 . 1847 Pl á nice by Klatovy - 22 . 1 . 1941 Stádlec by Tábor), honorary doctor of technical sciences , was famous czech electrician , inventor and industrialist. After his studies at Pra g ue Technical University he got his first occupation and experiences in the Markus Kaufmann's workshop . Afterwards he worked at the so-called Northern Ferdinanďs, later at Moravia-Silesian and finally at Pilsen- Březnice railway. He married Pavlína Štulíková (1853 - 1923) in 1871. They had six children . ln 1879 he established his own workshop in the house U Zvonu in Pilsen, where he did experiments with improving of the arclamps . Later he participated ln development of the local tram system. In 1883 he became independent as an industrialist , left his work at the railway and a year later he moved to Prague , where he established his own factory in Karlín . The Jubilee exhibition ln 1891 brought him the rea! popularity. He showed there his first electrical tram. Later he founded the Prague - Libeň - Vysočany rai!way, which was bought by Electrical company in 1907 . He opened the first electrica! railway in our countries, it led from Tábor to Bechyně. At the beginning of the 20 . century he put through the utilizing of water powers in Bohemia and he founded power plants , e . g . in Kolín and... | en_US |
dc.description.abstract | Franti š ek Křižík (8.7 . 1847 Plánice u Klatov - 22 . 1. 1941 Stádlec u Tábora) , č estný doktor nauk technických , b y l slavný český elektrotechnik , vynálezce a podnikatel. Po studiích na pražské technice získal první místo a zkušenosti v dílně u Markuse Kau fmanna . Poté působil u tzv . Severní Ferdinandovy , pozděj i u Moravskoslezské a nakonec PlzeJ'ísko - březenské dráhy . V roce 1871 se oženil s Pavlínou Štulíkovou (1853 - 1923) , se kterou měl šest dětí. Roku 1879 si zřídil v Plzni v domě U Zvonu vlastní dílnu, kde prováděl pokusy se zdokonalováním obloukové lampy. Později se významně podílel na rozvoji tamější tramvajové sítě. Roku 1883 se osamostatnil jako podnikatel, definitivně opustil místo u dráhy a o rok později se přes t ěhoval do Prahy , kde zřídil továrnu v Karlíně. Skutečně slavným se Křižík stal na Jubilejní výstavě v Praze roku 1891. Při té příležitosti uvedl do provozu první elektrickou tramvaj . Později zřídil elektrickou dráhu Praha - Libeň Vysočany, kterou roku 1907 odkoupily Elektrické podniky . Roku 1903 otevřel první elektrifikovanou železnici u nás, a to na trase Tábor - Bechyně. Na počátku 20 . století se zasazovalo využití vodních sil v Čechách a zřizoval elektrárny, např . v Kolíně a Vysokém Mýtě . Roku 1917 se majoritním vlastníkem Křižíkových závodů stala Pražská úvěrní... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | František Křižík. Ze života a díla významného českého vynálezce v kontextu podnikání a samosprávy období 1868-1941 | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-01-29 | |
dc.description.department | Katedra PVH a archivního studia | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 27769 | |
dc.title.translated | František Křižík. The life and work of the Czech famous inventor | en_US |
dc.contributor.referee | Hozák, Jan | |
dc.identifier.aleph | 000661988 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Archivnictví a pomocné vědy historické | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies | en_US |
thesis.degree.program | Historické vědy | cs_CZ |
thesis.degree.program | History | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra PVH a archivního studia | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Archivnictví a pomocné vědy historické | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Historické vědy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | History | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Franti š ek Křižík (8.7 . 1847 Plánice u Klatov - 22 . 1. 1941 Stádlec u Tábora) , č estný doktor nauk technických , b y l slavný český elektrotechnik , vynálezce a podnikatel. Po studiích na pražské technice získal první místo a zkušenosti v dílně u Markuse Kau fmanna . Poté působil u tzv . Severní Ferdinandovy , pozděj i u Moravskoslezské a nakonec PlzeJ'ísko - březenské dráhy . V roce 1871 se oženil s Pavlínou Štulíkovou (1853 - 1923) , se kterou měl šest dětí. Roku 1879 si zřídil v Plzni v domě U Zvonu vlastní dílnu, kde prováděl pokusy se zdokonalováním obloukové lampy. Později se významně podílel na rozvoji tamější tramvajové sítě. Roku 1883 se osamostatnil jako podnikatel, definitivně opustil místo u dráhy a o rok později se přes t ěhoval do Prahy , kde zřídil továrnu v Karlíně. Skutečně slavným se Křižík stal na Jubilejní výstavě v Praze roku 1891. Při té příležitosti uvedl do provozu první elektrickou tramvaj . Později zřídil elektrickou dráhu Praha - Libeň Vysočany, kterou roku 1907 odkoupily Elektrické podniky . Roku 1903 otevřel první elektrifikovanou železnici u nás, a to na trase Tábor - Bechyně. Na počátku 20 . století se zasazovalo využití vodních sil v Čechách a zřizoval elektrárny, např . v Kolíně a Vysokém Mýtě . Roku 1917 se majoritním vlastníkem Křižíkových závodů stala Pražská úvěrní... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Franti še k Kři ž ík (8.7 . 1847 Pl á nice by Klatovy - 22 . 1 . 1941 Stádlec by Tábor), honorary doctor of technical sciences , was famous czech electrician , inventor and industrialist. After his studies at Pra g ue Technical University he got his first occupation and experiences in the Markus Kaufmann's workshop . Afterwards he worked at the so-called Northern Ferdinanďs, later at Moravia-Silesian and finally at Pilsen- Březnice railway. He married Pavlína Štulíková (1853 - 1923) in 1871. They had six children . ln 1879 he established his own workshop in the house U Zvonu in Pilsen, where he did experiments with improving of the arclamps . Later he participated ln development of the local tram system. In 1883 he became independent as an industrialist , left his work at the railway and a year later he moved to Prague , where he established his own factory in Karlín . The Jubilee exhibition ln 1891 brought him the rea! popularity. He showed there his first electrical tram. Later he founded the Prague - Libeň - Vysočany rai!way, which was bought by Electrical company in 1907 . He opened the first electrica! railway in our countries, it led from Tábor to Bechyně. At the beginning of the 20 . century he put through the utilizing of water powers in Bohemia and he founded power plants , e . g . in Kolín and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra PVH a archivního studia | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990006619880106986 | |