Transfer záalpských krajinných motivů v grafice do vybraných děl italských rytců na začátku 16. století
Transfer of transalpine landscape motifs in graphic art into selected works of Italian engravers of the early 16th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/82866/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82866Identifikátory
SIS: 150070
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Konečný, Lubomír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
22. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
krajina, rytina, tisk, renesance, Itálie, Německo, Nizozemí, kompozice, přenos, transfer, Albrecht Dürer, Lucas van Leyden, Giulio Campagnola, Cristofano Robetta, Giovanni Battista Palumba, Monogramista ∙I∙I∙ CA, Marcantonio RaimondiKlíčová slova (anglicky)
landscape, engraving, printmaking, Renaissance, Italy, Germany, Netherlands, composition, transfer, Albrecht Dürer, Lucas van Leyden, Giulio Campagnola, Cristofano Robetta, Giovanni Battista Palumba, Monogrammist ∙I∙I∙ CA, Marcantonio RaimondiCílem této práce je na několika vybraných dílech ilustrovat fenomén přenosu záalpských krajinných motivů v grafice do děl italských rytců na začátku šestnáctého století a pomocí po- drobnějšího rozboru tisků dojít ke zhodnocení, proč se tyto transfery vyskytují zejména v letech 1500-1520 tak frekventovaně. Jelikož v dostupné literatuře jsou pro dané téma k nalezení pouze faktické zmínky o těch- to přenosech a to často jen na úrovni konstatování, rozhodla jsem se tento jev uchopit v rámci krajinné specifikace. V úvodní kapitole bude vzhledem k nedostatku prostoru jen ve stručném přehledu nastíněna kulturní situace humanistické společnosti včetně jejích premis a letmý vý- voj zobrazení krajiny v umění. Dále bude v této práci umístěna kapitola týkající se použi- té terminologie, která kromě ujasnění často porůznu používaného názvosloví napomůže také k bližší deskripci samotného procesu. Hlavní částí bude ovšem kapitola týkající se vybraných exemplářů. Zde budou podrobněji rozebrána grafická díla vybraných italských rytců a to hlavně v rámci komparace přenesených krajinných motivů z děl Albrechta Dürera a Lucase van Ley- dena. Rozbor jednotlivých grafických listů bude zaměřen spíše na analýzu přenášených prvků v pozadí děl. Ikonografie jednotlivých tisků bude mít pouze doplňující charakter, jelikož není...
The aim of this thesis is to illustrate the phenomenon of the transfer of the transalpine landscape motifs in graphic art into the works of Italian engravers at the beginning of the six- teenth century, and by using detailed analysis of these prints lead to a decision as to why these transfers occur so frequently, mainly in the years 1500-1520. Because only brief mentions of these transfers are found in the available literature on this topic, and then often only as a statement, I decided to tackle this phenomenon in the context of landscape specifications. In the introductory chapter there will be a concise overview of the cultural situation of the humanistic society, including its assumptions and a brief evolution of depiction of landscape art. Additionally there will be a chapter about the terminology used, which in addition to clarifying the terminology also helps to further the description of the proce- ss itself. The main part will of course be a chapter dedicated into selected items. There will also be descriptions of the graphic works of selected Italian engravers, especially in the comparison of transferred landscape motifs from works by Albrecht Dürer and Lucas van Leyden. Analy- sis of the individual prints will focus on elements transmitted in the background of the works. Iconography...