Strategie zvládání zátěžových situací osob s těžkým zrakovým postižením
Strategies dealing with difficult situations by people with the severe visual handicap
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83159Identifikátory
SIS: 166614
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janošová, Pavlína
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra učitelství
Datum obhajoby
6. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Zrakové postižení, zátěžová situace, stres, dospělost, strategie zvládání zátěžeKlíčová slova (anglicky)
Visual handicap, stressful situation, stress, adulthood, coping strategiesTato práce se zabývá strategiemi zvládání zátěžových situací osob s těžkým zrakovým postižením. V teoretické části charakterizuje zrakové postižení, zabývá se psychickým vývojem zrakově postiženého dítěte, funkcemi kompenzačních mechanismů a socializací zrakově handicapovaného. Definuje pojmy jako zátěžová situace, stres a jeho prožívání, frustrace a deprivace. Dále se zabývá prožíváním zrakového handicapu u dítěte a jeho rodiny a u člověka v dospělém věku. Praktická část je realizována jako kvalitativní výzkum. Za cíl si klade zjistit typy zátěžových situací u zrakově handicapovaných a jejich strategie zvládání. Zjišťuje, jak souvisí vznik zátěže se zrakovým handicapem a zda je samotný handicap zdrojem zátěže v osobním a společenském životě zrakově handicapovaných.
This bachelor's thesis is focused on coping strategies of stressful situations in the lives of people with profound visual impairment. The theoretical part of this work describes visual impairment and deals with psychical development of a visually disabled child, functions of compensatory mechanisms and socialisation of a visually impaired person. Furthermore it focuses on how visual impairment is experienced by a child and his family and by an adult person. The empirical part describes the process and results of my qualitative research. The aim is to find out the types of stressful situations in the lives of visually impaired people and their coping strategies. This part also figures out how the visual impairment is connected with stress and whether the impairment is the main stress factor in the life of visually disabled people.