dc.contributor.advisor | Dvořáková, Hana | |
dc.creator | Kratochvílová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2017-03-31T10:18:45Z | |
dc.date.available | 2017-03-31T10:18:45Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/8319 | |
dc.description.abstract | The aim of this work was to find out and deseribe the conditions for spontaneous movement in the city and wether their needs and wishes are respected and wether the playgrounds correspond with the norms and the proposal of the specialist. The theoretical part deals with the role of the playground in children's lives, with creating of conditions for movement and with the influence on their helth. I have used seven different methods in my work: a questionnaire, a project method, an individual and group discussion with children, interviews with experts and architects, an analysis and controll of the conditions for movement, a systematic non-committed observation. I stated eight hypotheses to reach the individual partial goals. I supposed that transport attainablity of the playgrounds and sport grounds is within the reach of walking and means of transport. And that children prefer swimming and playing in wather to the games in the playgrounds, that children in the playgrounds miss the natural elements, that from all the elementa of play they will use the slide, the swing and the sand-pit and that this equipment will be considered as the elements which mustn't be absent. The result of the research isthe statement that the elements of play are in accordance with safety regulations ČSN and the demands of children... | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této práce bylo zjistit a popsat podmínky pro spontánní pohybové aktivity dětí ve městě. Zda jsou respektovány jejich potřeby a přání a zda hřiště odpovídají normám a návrhům odborníků. Teoretická část pojednává o úloze hřiště v životě dětí, o vytváření podmínek pro pohyb a o jeho vlivu na zdraví. V práci jsem použila sedm různých metod: dotazník, projektovou metodu, individuální a skupinový rozhovor s dětmi, rozhovory s odborníky, s architekty, analýzu a kontrolu podmínek pro pohyb, systematické nezúčastněné pozorování. K dosažení jednotlivých dílčích cílů jsem stanovila osm hypotéz. Jednalo se o předpoklady, že dopravní dosažitelnost hřišť a sportovišť je dostupná pěšky i dopravními prostředky. Dále že děti preferují plavání a hry ve vodě před hraním si na hřištích, že děti na hřišti postrádají přírodní prvky, že z herních prvků budou nejvíce využívat klouzačku, houpačku a pískoviště a že tato zařízení budou považovat za ty prvky, které na hřišti nesmějí chybět. Výsledkem výzkumné části je zjištění, že herní prvky vyhovují bezpečnostním předpisům ČSN i požadavkům dětí na využití volného času k pohybu v takových podmínkách, které jsou jim známé a dostupné. Klíčová slova: pohybová aktivita, zdraví, volný čas, podmínky pro pohyb, dětská hřiště, normy | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Podmínky pro spontánní pohybové aktivity dětí 1.stupně základní školy na sídlišti. | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-01-16 | |
dc.description.department | Katedra tělesné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 21733 | |
dc.title.translated | The Conditions for Spontaneous Movement Activities for Children at the Lower Level of Primary School in a Housing Estate | en_US |
dc.contributor.referee | Hronzová, Marie | |
dc.identifier.aleph | 000800762 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra tělesné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této práce bylo zjistit a popsat podmínky pro spontánní pohybové aktivity dětí ve městě. Zda jsou respektovány jejich potřeby a přání a zda hřiště odpovídají normám a návrhům odborníků. Teoretická část pojednává o úloze hřiště v životě dětí, o vytváření podmínek pro pohyb a o jeho vlivu na zdraví. V práci jsem použila sedm různých metod: dotazník, projektovou metodu, individuální a skupinový rozhovor s dětmi, rozhovory s odborníky, s architekty, analýzu a kontrolu podmínek pro pohyb, systematické nezúčastněné pozorování. K dosažení jednotlivých dílčích cílů jsem stanovila osm hypotéz. Jednalo se o předpoklady, že dopravní dosažitelnost hřišť a sportovišť je dostupná pěšky i dopravními prostředky. Dále že děti preferují plavání a hry ve vodě před hraním si na hřištích, že děti na hřišti postrádají přírodní prvky, že z herních prvků budou nejvíce využívat klouzačku, houpačku a pískoviště a že tato zařízení budou považovat za ty prvky, které na hřišti nesmějí chybět. Výsledkem výzkumné části je zjištění, že herní prvky vyhovují bezpečnostním předpisům ČSN i požadavkům dětí na využití volného času k pohybu v takových podmínkách, které jsou jim známé a dostupné. Klíčová slova: pohybová aktivita, zdraví, volný čas, podmínky pro pohyb, dětská hřiště, normy | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this work was to find out and deseribe the conditions for spontaneous movement in the city and wether their needs and wishes are respected and wether the playgrounds correspond with the norms and the proposal of the specialist. The theoretical part deals with the role of the playground in children's lives, with creating of conditions for movement and with the influence on their helth. I have used seven different methods in my work: a questionnaire, a project method, an individual and group discussion with children, interviews with experts and architects, an analysis and controll of the conditions for movement, a systematic non-committed observation. I stated eight hypotheses to reach the individual partial goals. I supposed that transport attainablity of the playgrounds and sport grounds is within the reach of walking and means of transport. And that children prefer swimming and playing in wather to the games in the playgrounds, that children in the playgrounds miss the natural elements, that from all the elementa of play they will use the slide, the swing and the sand-pit and that this equipment will be considered as the elements which mustn't be absent. The result of the research isthe statement that the elements of play are in accordance with safety regulations ČSN and the demands of children... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990008007620106986 | |