dc.contributor.advisor | Okrouhlíková, Lenka | |
dc.creator | Komárková, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2017-03-31T10:18:57Z | |
dc.date.available | 2017-03-31T10:18:57Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/8320 | |
dc.description.abstract | The aim of this work is to provide comprehensive view of the deaf as languagecultural minority. The thesis is divided into four parts, each covering different topič. The first part explains what the criteria for considering person deaf are. The two distinct approaches are studied - language-cultural approach and medicine approach. The second part describes particularities of Czech sign language, being considered as natural language. We explain why the sign language is integrál part of the deaf community, its culture, and consequently of a language-cultural approach. Relation between language-cultural approach and development of deaf child is emphasized, with main focus on the question of satisfying the basic needs of a child. In the last part, the generál description of terms community and culture is given, including detailed description of the deaf community, studying individual properties of the culture. All the description is accompanied by examples. At the end of the thesis, those legal documents, the aim of which is to contribute to improvement of a view of a deaf community by the hearing people, are mentioned. | en_US |
dc.description.abstract | Cílem práce je podat ucelený pohled na neslyšící jako na jazykově kulturní menšinu. Diplomová práce je rozdělena na čtyři tématické části. První část vysvětluje, kdo může být považován za neslyšícího. Je zmíněn přístup jak jazykově kulturní, tak přístup medicínský. Druhá část popisuje charakteristiky českého znakového jazyka jako přirozeného jazyka. Objasňuje, proč je znakový jazyk nedílnou součástí komunity neslyšících, kultury neslyšících, a tím i jazykově kulturního přístupu. Velký důraz je kladen na vztah jazykově kulturního přístupu k vývoji neslyšícího dítěte, především na otázku uspokojování základních psychických potřeb dítěte. V poslední části je podán obecný popis termínů komunita i kultura a následně detailní popis komunity neslyšících a jednotlivé charakteristiky kultury neslyšících. Veškeré popisy jsou doplněny příklady. Na závěr jsou zmíněny právní dokumenty, které by měly přispět k většímu zdůraznění pohledu na neslyšící jako na jazykově kulturní menšinu. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Neslyšící-jazyková a kulturní menšina | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-01-22 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 21713 | |
dc.title.translated | The Language of the Deaf and a Cultural Minority | en_US |
dc.contributor.referee | Hádková, Kateřina | |
dc.identifier.aleph | 000823789 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství na speciálních školách | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Special Schools | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství na speciálních školách | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Special Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem práce je podat ucelený pohled na neslyšící jako na jazykově kulturní menšinu. Diplomová práce je rozdělena na čtyři tématické části. První část vysvětluje, kdo může být považován za neslyšícího. Je zmíněn přístup jak jazykově kulturní, tak přístup medicínský. Druhá část popisuje charakteristiky českého znakového jazyka jako přirozeného jazyka. Objasňuje, proč je znakový jazyk nedílnou součástí komunity neslyšících, kultury neslyšících, a tím i jazykově kulturního přístupu. Velký důraz je kladen na vztah jazykově kulturního přístupu k vývoji neslyšícího dítěte, především na otázku uspokojování základních psychických potřeb dítěte. V poslední části je podán obecný popis termínů komunita i kultura a následně detailní popis komunity neslyšících a jednotlivé charakteristiky kultury neslyšících. Veškeré popisy jsou doplněny příklady. Na závěr jsou zmíněny právní dokumenty, které by měly přispět k většímu zdůraznění pohledu na neslyšící jako na jazykově kulturní menšinu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this work is to provide comprehensive view of the deaf as languagecultural minority. The thesis is divided into four parts, each covering different topič. The first part explains what the criteria for considering person deaf are. The two distinct approaches are studied - language-cultural approach and medicine approach. The second part describes particularities of Czech sign language, being considered as natural language. We explain why the sign language is integrál part of the deaf community, its culture, and consequently of a language-cultural approach. Relation between language-cultural approach and development of deaf child is emphasized, with main focus on the question of satisfying the basic needs of a child. In the last part, the generál description of terms community and culture is given, including detailed description of the deaf community, studying individual properties of the culture. All the description is accompanied by examples. At the end of the thesis, those legal documents, the aim of which is to contribute to improvement of a view of a deaf community by the hearing people, are mentioned. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990008237890106986 | |