Způsob emocionálního ovlivnění žáků s ADHD/ADD v rámci edukačního procesu
Method for the Emotional Influence of Pupils with ADHD/ADD in the framework of the Educational Process
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8326Identifiers
Study Information System: 21717
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Housarová, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem diplomové práce je zmapování úspěšnosti výuky sociálních dovedností u dětí s ADHD/ADD. Jedná se o zjištění, zda výuka sociálních dovedností přispívá k pozitivním změnám v oblasti emocionality a dílčích rysů osobnosti u těchto dětí. Teoretická část je zaměřena na problematiku syndromu ADHD/ADD, jeho historii, definice, etiologii, projevy a možné terapeutické přístupy. Dále se zabývá problematikou emocí, emocionalitou a osobností dětí s ADHD/ADD. V závěru teoretické části jsou v rámci koncepce emoční inteligence rozebrány vhodné způsoby rozvoje emočních a sociálních dovedností zejména v průběhu edukačního procesu. Praktická část je postavena na dotazníkovém šetření žáků Základní školy pro žáky se specifickými poruchami chování, které mapuje úspěšnost implementace výuky sociálních dovedností. První z dotazníků vyhodnocuje vybrané rysy osobnosti na základě sebehodnocení žáků této školy. Druhý dotazník se soustřeďuje na oblast emocí, jejich rozlišování, chápání a hodnocení.
The purpose of this dissertation is to map out the achieved success of giving lessons in social skills to children with ADHD/ADD. The objective is to find out if these kinds of lessons improve the emotional regulation and some personality traits of the children. The theoretical part is a discussion on the problems of ADHD/ADD - historical view, definitions, causes, manifestations and possible therapeutic approaches. Furthermore, it describes emotions, emotional regulation and personalities of children with ADHD/ADD. Conclusion of the theoretical part presents useful methods which could develop emotional and social skills especially during the educational process. The practical part is based on a research questionnaire conducted with pupils from the special school for pupils with behavioural disorder. This research questionnaire will focus on the aforementioned success in giving lessons of social skills. The first questionnaire evaluates traits of personality on the basis of self-evaluation by pupils at this school. The second questionnaire is designed to analyse the ability to differentiate between, evaluate and comprehend emotions.