Analýza testu školní připravenosti v kontextu vývoje dětí na konci předškolního věku
An Analysis of a Test of School Preparedness in the Context of the Development of Children at the End of Pre-school Age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8338Identifikátory
SIS: 21699
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trpišovská, Dobromila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
24. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce je zaměřena na screening školní nezralosti a na sledování vývojové úrovně dětí na konci předškolního věku a v období nástupu do školy. Kapitoly mající teoretický charakter se zabývají úrovní schopností a dovedností v oblastech, jejichž rozvoj je nezbytný pro osvojení čtení a psaní jako prvního kroku, na kterém je závislá další edukace. Pozornost je věnována také současným diagnostickým metodám používaným v praxi ke sledování školní zralosti a screeningovým metodám odhalujícím školní nezralost. Metodou, která může být nápomocná při realizaci screeningu školní nezralosti, je nově sestavovaný Test školní připravenosti. Test může být v praxi použit pro včasné zachycení dětí, které nejsou dostatečně připraveny na vstup do školy, přispět při přípravě dětí před započetím školní docházky a poukázat na vhodné intervenční opatření. Výzkumným úkolem bylo posouzení nově připravované metody prostřednictvím analýzy subtestů Testu školní připravenosti a porovnáním metody s Orientačním testem školní zralosti (Jirásek, 1970) a s Pozorovacím schématem na posuzování školní způsobilosti (Kondáš, 1984). Potvrdilo se, že test by mohl být vhodný jako screeningová metoda ke sledování školní nezralosti. Je ale nutné upravit subtesty i jednotlivé úkoly a provést další šetření. Práce je přínosem pro pedagogickou i...
The thesis concerns various screening procedures applied on pre-school children with regard to their readiness to the school-entry. The chapters with theoretical basis mainly examine children's abilities and skills, like reading and writing, which are thought an essential for the sake of further education. A particular attention is paid to present diagnostic and screening methods, which are aimed at mapping readiness of children for the school-entry. A method that can be in particular useful in pre-school children screening procedures is a newly created Test of school readiness. The test can be used for stopping insufficiently prepared children from entering the school. Moreover, the test is also aiding in finding a suitable way to prepare children for school; and appropriate interventions can be made upon the test results. The actual task was to consider recently prepared method with regard to its applicability and usefulness. It has been compared in the form of sub-tests to previously mentioned Test of school readiness, Orientation test of school maturity (Jirásek, 1970), Compare scheme of school ability (Kondáš, 1984). It has been confirmed that the test could be appropriately used as a screening method. However, it is necessary to adjust both subtests and several tasks within the test and further...