dc.contributor.advisor | Strnadová, Iva | |
dc.creator | Nachlingerová, Martina | |
dc.date.accessioned | 2017-03-31T10:24:52Z | |
dc.date.available | 2017-03-31T10:24:52Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/8348 | |
dc.description.abstract | The first part of the diploma work focuses on the problematic of the mental retardation, from the standpoint relating to problems of sheltered living. It concerns first of all definition of the mental retardation, description of living possibilities of people with mental retardation with a view to sheltered living and further it concerns suitable methods of mental retardation diagnostic during the tranzit period in sheltered living. Second part of the work contains the investigation in several Prague organizations providing the sheltered living for people with mental retardation. In the investigation is used the combination of qualitative and quantitative approach, concretely method of observation, interview and questionnaire investigation. Monitoring is focused on the ability measure of being independent and supporting oneself in group of inhabitants of sheltered living, and on the flow of sheltered living and the way of staying here. | en_US |
dc.description.abstract | Cílem práce je zjištění míry samostatnosti klientů chráněných bydlení v sebeobslužných činnostech, popis diagnostických nástrojů používaných v tomto typu zařízení a určení lokalizace chráněných bytů. První část práce je zaměřena na problematiku mentální retardace, zejména na aspekty vztahující se k problematice chráněného bydlení. Jedná se především o definování mentální retardace, popis možností bydlení lidí s mentální retardací se zaměřením na chráněná bydlení a dále o vhodné způsoby diagnostikování osob s mentální retardací během tranzitního období v chráněném bydlení. Druhá část práce obsahuje šetření v několika pražských organizacích, poskytujících chráněná bydlení lidem s mentální retardací. V šetření je užita kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu, užity jsou metody pozorování, rozhovoru a dotazníkového šetření. Sledování se zaměřuje v první řadě na sebeobsluhu obyvatel chráněných bydlení, dále pak na chod zařízení. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Chráněné bydlení pro osoby s mentální retardací. Míra samostatnosti, diagnostika, lokalizace. | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-01-22 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 21721 | |
dc.title.translated | Special Housing for Mentally-Retarded People. A Measure of Independence, Diagnostics, Localization. | en_US |
dc.contributor.referee | Černá, Marie | |
dc.identifier.aleph | 000823908 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství na speciálních školách | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Special Schools | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství na speciálních školách | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Special Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem práce je zjištění míry samostatnosti klientů chráněných bydlení v sebeobslužných činnostech, popis diagnostických nástrojů používaných v tomto typu zařízení a určení lokalizace chráněných bytů. První část práce je zaměřena na problematiku mentální retardace, zejména na aspekty vztahující se k problematice chráněného bydlení. Jedná se především o definování mentální retardace, popis možností bydlení lidí s mentální retardací se zaměřením na chráněná bydlení a dále o vhodné způsoby diagnostikování osob s mentální retardací během tranzitního období v chráněném bydlení. Druhá část práce obsahuje šetření v několika pražských organizacích, poskytujících chráněná bydlení lidem s mentální retardací. V šetření je užita kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu, užity jsou metody pozorování, rozhovoru a dotazníkového šetření. Sledování se zaměřuje v první řadě na sebeobsluhu obyvatel chráněných bydlení, dále pak na chod zařízení. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The first part of the diploma work focuses on the problematic of the mental retardation, from the standpoint relating to problems of sheltered living. It concerns first of all definition of the mental retardation, description of living possibilities of people with mental retardation with a view to sheltered living and further it concerns suitable methods of mental retardation diagnostic during the tranzit period in sheltered living. Second part of the work contains the investigation in several Prague organizations providing the sheltered living for people with mental retardation. In the investigation is used the combination of qualitative and quantitative approach, concretely method of observation, interview and questionnaire investigation. Monitoring is focused on the ability measure of being independent and supporting oneself in group of inhabitants of sheltered living, and on the flow of sheltered living and the way of staying here. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990008239080106986 | |