Kult povrchu: analýza časopisu Top dívky z perspektivy mýtu krásy
Cult of surface: analysis of girl magazine Top divky from the perspective of the beauty myth
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83566Identifikátory
SIS: 136950
Kolekce
- Kvalifikační práce [6715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kiczková, Zuzana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra genderových studií
Datum obhajoby
15. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
krása, femininita, mýtus krásy, kult krásy, dívčí časopisKlíčová slova (anglicky)
beauty, femininity, beauty myth, cult of beauty, girl magazinePráce se zabývá mýtem krásy a tím, jak je prezentován dívkám dívčím časopisem Top dívky. Zaměřuje se na odhalení mechanismů, které časopis používá pro upoutání dívčí pozornosti a souvisejících genderových důsledků. Důležitou součástí práce je sledování analogických a rozdílných rysů předkládání mýtu krásy dívkám a ženám. V teoretické části autorka nejprve představuje diskuzi na téma mýtu krásy v čele s feministickou teoretičkou Naomi Wolf (2000). Základním teoretickým rámcem celé práce jsou teze Wolf o "ženském" mýtu krásy, s jejichž pomocí přistupuje autorka ke zkoumání "dívčího" mýtu krásy. K výzkumu autorka využívá otevřené, axiální a selektivní kódování. Stanovením centrální kategorie Kult povrchu odhaluje práce základní poselství mýtu krásy v časopise Top dívky. Povrch je ústředním aspektem nejen dívčího vzhledu, ale i vztahů a zájmů. K fungování kultu povrchu pak přispívá diskurz snadnosti a dostupnosti krášlení, který práce vyzdvihuje jako velmi významný aspekt mýtu krásy v dívčím časopise. Základní poselství týkající se krásy žen jsou v časopise Top dívky aplikovány i na dívky, přesto existují jisté nuance, o kterých se autorka zmiňuje. Klíčová slova: krása, femininita, mýtus krásy, kult krásy, dívčí časopis
The thesis deals with the beauty myth and its presentation in Top dívky girl magazine. It focuses on revealing mechanisms used by the magazine to attract girls' attention, and their gender consequences. Observing both analogical and contrasting traits of presenting the beauty myth to girls and women is an important part of the thesis. In its theoretical part, the author begins by presenting the ongoing discussion on the beauty myth led by Naomi Wolf (2000), the feminist theorist. The basic theoretical framework for this thesis is Wolf's proposition of the "female" beauty myth, which subsequently helps the author to examine the "girlish" beauty myth. In her research, the author uses open, axial and selective coding. By determining the central category of Cult of surface, the thesis unveils the essential message of the beauty myth in Top dívky. The surface is the main aspect not only of girls' appearance, but also of their relationships and interests. The functioning of the cult of surface is enabled by the discourse of easiness and the accessibility of beautification, which the thesis considers as a very important aspect of the beauty myth in the girl magazine. Basic propositions on the female beauty myth apply to girls as well, however, there are certain nuances to consider, which the author also...