dc.contributor.advisor | Bučková, Tamara | |
dc.creator | Štíchová, Marie | |
dc.date.accessioned | 2017-03-31T10:28:13Z | |
dc.date.available | 2017-03-31T10:28:13Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/8364 | |
dc.description.abstract | Das Thema meiner Diplomarbeit heisst: "Der Mädchenroman in der deutsch geschriebenen Literatur am Ende des 20. und Anfang des 21. Jahrhunderts". Mit dieser Arbeit wollte ich zeigen, wie sich der Mädchenroman in einem bestimmten Zeitraum geändert hat. Dafür wendete ich die Methode der Analyse ausgewählter Prosatexte an. Es handelt sich um eine Trillogie von Christine Nöstlinger (Gretchen Sackmeier; Gretchen hat Hanschen - Kummer; Gretchen, mein Mädchen) und zwei Prosatexte von Jutta Treiber (Der blaue See ist heute grün; Solange die Zikaden schlafen). Die Arbeit besteht aus zwei Teilen. Im ersten Teil habe ich mich mit der Kinderliteratur und ihrer Stellung im System der allgemeinen Literatur beschäftigt. Ich habe sowie mit den deutschen als auch tschechischen Fachpublikationen gearbeitet und die Kinder- und Jugendliteratur aus verschiedenen Blickwinkeln betrachtet. Es wurden Geschichten aus der Kinder - und Jugendliteratur, einzelne Gattungen und spezifische Merkmale der Kinder - und Jugendliteratur behandelt. Dabei habe ich mich besonders auf die Gattung des Adoleszenzromans konzentriert. | en_US |
dc.description.abstract | V teoreticky zaměřené kapitole věnované specifičnosti literatury pro děti a mládež a literárně vědné analýze žánru jsem vycházela z odborných publikací české a německé provenience. Při srovnání těchto dvou oblastí výzkumu jsem došla k závěru, že německá terminologie je propracovanější a má zřetelnou vnitřní hierarchii. Pro českou terminologii je typická nejednotnost, nejasné vymezení konkrétních pojmů a synonymní užívání termínů, které označují odlišné jevy. Hypotéza stanovená v úvodu mé diplomové práce zní: V románu s dívčí hrdinkou dochází k proměně žánru, který je patrný na vývoji hlavní postavy - tedy právě hlavní hrdinky. Hypotéza se vztahuje k druhé části mé diplomové práce, ve které jsem se zabývala analýzou próz. Závěr, ke kterému jsem došla, tuto hypotézu potvrzuje. Z hlediska vývoje žánru, lze konstatovat, že v dívčím románu došlo ve sledovaném období k určitému posunu. Myslím, že i při zohlednění rozdílného autorského stylu dvou spisovatelek, je možné specifikovat změny, ve kterých se tento posun projevil zvlášť výrazně. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Dívčí román v německy psané literatuře na konci 20. a začátkem 21. století. | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-01-15 | |
dc.description.department | Katedra germanistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 21737 | |
dc.title.translated | German-language Novels for Girls at the End of the 20th and the Beginning of the 21st Centuries | en_US |
dc.contributor.referee | Glosíková, Viera | |
dc.identifier.aleph | 000799592 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra germanistiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | V teoreticky zaměřené kapitole věnované specifičnosti literatury pro děti a mládež a literárně vědné analýze žánru jsem vycházela z odborných publikací české a německé provenience. Při srovnání těchto dvou oblastí výzkumu jsem došla k závěru, že německá terminologie je propracovanější a má zřetelnou vnitřní hierarchii. Pro českou terminologii je typická nejednotnost, nejasné vymezení konkrétních pojmů a synonymní užívání termínů, které označují odlišné jevy. Hypotéza stanovená v úvodu mé diplomové práce zní: V románu s dívčí hrdinkou dochází k proměně žánru, který je patrný na vývoji hlavní postavy - tedy právě hlavní hrdinky. Hypotéza se vztahuje k druhé části mé diplomové práce, ve které jsem se zabývala analýzou próz. Závěr, ke kterému jsem došla, tuto hypotézu potvrzuje. Z hlediska vývoje žánru, lze konstatovat, že v dívčím románu došlo ve sledovaném období k určitému posunu. Myslím, že i při zohlednění rozdílného autorského stylu dvou spisovatelek, je možné specifikovat změny, ve kterých se tento posun projevil zvlášť výrazně. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Das Thema meiner Diplomarbeit heisst: "Der Mädchenroman in der deutsch geschriebenen Literatur am Ende des 20. und Anfang des 21. Jahrhunderts". Mit dieser Arbeit wollte ich zeigen, wie sich der Mädchenroman in einem bestimmten Zeitraum geändert hat. Dafür wendete ich die Methode der Analyse ausgewählter Prosatexte an. Es handelt sich um eine Trillogie von Christine Nöstlinger (Gretchen Sackmeier; Gretchen hat Hanschen - Kummer; Gretchen, mein Mädchen) und zwei Prosatexte von Jutta Treiber (Der blaue See ist heute grün; Solange die Zikaden schlafen). Die Arbeit besteht aus zwei Teilen. Im ersten Teil habe ich mich mit der Kinderliteratur und ihrer Stellung im System der allgemeinen Literatur beschäftigt. Ich habe sowie mit den deutschen als auch tschechischen Fachpublikationen gearbeitet und die Kinder- und Jugendliteratur aus verschiedenen Blickwinkeln betrachtet. Es wurden Geschichten aus der Kinder - und Jugendliteratur, einzelne Gattungen und spezifische Merkmale der Kinder - und Jugendliteratur behandelt. Dabei habe ich mich besonders auf die Gattung des Adoleszenzromans konzentriert. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra germanistiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990007995920106986 | |