Zobrazit minimální záznam

German-language Novels for Girls at the End of the 20th and the Beginning of the 21st Centuries
dc.contributor.advisorBučková, Tamara
dc.creatorŠtíchová, Marie
dc.date.accessioned2017-03-31T10:28:13Z
dc.date.available2017-03-31T10:28:13Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/8364
dc.description.abstractDas Thema meiner Diplomarbeit heisst: "Der Mädchenroman in der deutsch geschriebenen Literatur am Ende des 20. und Anfang des 21. Jahrhunderts". Mit dieser Arbeit wollte ich zeigen, wie sich der Mädchenroman in einem bestimmten Zeitraum geändert hat. Dafür wendete ich die Methode der Analyse ausgewählter Prosatexte an. Es handelt sich um eine Trillogie von Christine Nöstlinger (Gretchen Sackmeier; Gretchen hat Hanschen - Kummer; Gretchen, mein Mädchen) und zwei Prosatexte von Jutta Treiber (Der blaue See ist heute grün; Solange die Zikaden schlafen). Die Arbeit besteht aus zwei Teilen. Im ersten Teil habe ich mich mit der Kinderliteratur und ihrer Stellung im System der allgemeinen Literatur beschäftigt. Ich habe sowie mit den deutschen als auch tschechischen Fachpublikationen gearbeitet und die Kinder- und Jugendliteratur aus verschiedenen Blickwinkeln betrachtet. Es wurden Geschichten aus der Kinder - und Jugendliteratur, einzelne Gattungen und spezifische Merkmale der Kinder - und Jugendliteratur behandelt. Dabei habe ich mich besonders auf die Gattung des Adoleszenzromans konzentriert.en_US
dc.description.abstractV teoreticky zaměřené kapitole věnované specifičnosti literatury pro děti a mládež a literárně vědné analýze žánru jsem vycházela z odborných publikací české a německé provenience. Při srovnání těchto dvou oblastí výzkumu jsem došla k závěru, že německá terminologie je propracovanější a má zřetelnou vnitřní hierarchii. Pro českou terminologii je typická nejednotnost, nejasné vymezení konkrétních pojmů a synonymní užívání termínů, které označují odlišné jevy. Hypotéza stanovená v úvodu mé diplomové práce zní: V románu s dívčí hrdinkou dochází k proměně žánru, který je patrný na vývoji hlavní postavy - tedy právě hlavní hrdinky. Hypotéza se vztahuje k druhé části mé diplomové práce, ve které jsem se zabývala analýzou próz. Závěr, ke kterému jsem došla, tuto hypotézu potvrzuje. Z hlediska vývoje žánru, lze konstatovat, že v dívčím románu došlo ve sledovaném období k určitému posunu. Myslím, že i při zohlednění rozdílného autorského stylu dvou spisovatelek, je možné specifikovat změny, ve kterých se tento posun projevil zvlášť výrazně.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleDívčí román v německy psané literatuře na konci 20. a začátkem 21. století.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-01-15
dc.description.departmentKatedra germanistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId21737
dc.title.translatedGerman-language Novels for Girls at the End of the 20th and the Beginning of the 21st Centuriesen_US
dc.contributor.refereeGlosíková, Viera
dc.identifier.aleph000799592
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra germanistikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV teoreticky zaměřené kapitole věnované specifičnosti literatury pro děti a mládež a literárně vědné analýze žánru jsem vycházela z odborných publikací české a německé provenience. Při srovnání těchto dvou oblastí výzkumu jsem došla k závěru, že německá terminologie je propracovanější a má zřetelnou vnitřní hierarchii. Pro českou terminologii je typická nejednotnost, nejasné vymezení konkrétních pojmů a synonymní užívání termínů, které označují odlišné jevy. Hypotéza stanovená v úvodu mé diplomové práce zní: V románu s dívčí hrdinkou dochází k proměně žánru, který je patrný na vývoji hlavní postavy - tedy právě hlavní hrdinky. Hypotéza se vztahuje k druhé části mé diplomové práce, ve které jsem se zabývala analýzou próz. Závěr, ke kterému jsem došla, tuto hypotézu potvrzuje. Z hlediska vývoje žánru, lze konstatovat, že v dívčím románu došlo ve sledovaném období k určitému posunu. Myslím, že i při zohlednění rozdílného autorského stylu dvou spisovatelek, je možné specifikovat změny, ve kterých se tento posun projevil zvlášť výrazně.cs_CZ
uk.abstract.enDas Thema meiner Diplomarbeit heisst: "Der Mädchenroman in der deutsch geschriebenen Literatur am Ende des 20. und Anfang des 21. Jahrhunderts". Mit dieser Arbeit wollte ich zeigen, wie sich der Mädchenroman in einem bestimmten Zeitraum geändert hat. Dafür wendete ich die Methode der Analyse ausgewählter Prosatexte an. Es handelt sich um eine Trillogie von Christine Nöstlinger (Gretchen Sackmeier; Gretchen hat Hanschen - Kummer; Gretchen, mein Mädchen) und zwei Prosatexte von Jutta Treiber (Der blaue See ist heute grün; Solange die Zikaden schlafen). Die Arbeit besteht aus zwei Teilen. Im ersten Teil habe ich mich mit der Kinderliteratur und ihrer Stellung im System der allgemeinen Literatur beschäftigt. Ich habe sowie mit den deutschen als auch tschechischen Fachpublikationen gearbeitet und die Kinder- und Jugendliteratur aus verschiedenen Blickwinkeln betrachtet. Es wurden Geschichten aus der Kinder - und Jugendliteratur, einzelne Gattungen und spezifische Merkmale der Kinder - und Jugendliteratur behandelt. Dabei habe ich mich besonders auf die Gattung des Adoleszenzromans konzentriert.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra germanistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990007995920106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV