Srovnání koncepcí výchovy A. S. Makarenka a Dona Bosca v práci s bezprizornou mládeží
A Comparison of the Educational Concepts of A. S. Makarenko and Don Bosco in Practice with Disadvantaged Youth
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8377Identifikátory
SIS: 21537
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Syřiště, Ivo
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
11. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Když jsem se na počátku této práce zamýšlel, jakým způsobem ji koncipovat, říkal jsem si, že pouhé porovnání dvou strategií bude málo. Chtěl jsem jít dál a pokusit se vytvořit práci, která by přispěla k řešení současných problémů. Jak jsem však stále hlouběji poznával život i činnost Dona Bosca a Antona Semjonoviče Makarenka, poznával jsem, že ono srovnání nebude lehké, protože oba dva byli výjimečnými osobnostmi a pedagogickými veličinami, navíc každý působil v odlišné době a v zájmu odlišné ideologie. Přišel jsem na to, že i "pouhým" srovnáním jejich "nestandardních" postupů lze inspirovat současnou pedagogiku, že lze nalézt poučení pro každodenní pedagogickou praxi. Komparace a vyvození závěrů z ní, byla stěžejním cílem předkládané práce. Pokusil jsem se tento cíl naplnit z mého pohledu co možná nejdůležitějšími a nejtransparentnějšími kritérii, která byla zpracována konfrontační a deskriptivní metodou. Dalším cílem byla jistá popularizace díla i života obou pedagogů a odstranění neinformovanosti a mýtů o nich. I ve faktografické a biografické části práce tak lze nalézt fakta, která mohou přispět k pochopení myšlení a tvorby pedagogů, jímž nebyla cizí obětavá práce pro strádající děti a mládež, ač někdy (v případě bezprizorných kolonistů) vzbuzovaly různé pocity, jen ne soucit a lítost.
Když jsem se na počátku této práce zamýšlel, jakým způsobem ji koncipovat, říkal jsem si, že pouhé porovnání dvou strategií bude málo. Chtěl jsem jít dál a pokusit se vytvořit práci, která by přispěla k řešení současných problémů. Jak jsem však stále hlouběji poznával život i činnost Dona Bosca a Antona Semjonoviče Makarenka, poznával jsem, že ono srovnání nebude lehké, protože oba dva byli výjimečnými osobnostmi a pedagogickými veličinami, navíc každý působil v odlišné době a v zájmu odlišné ideologie. Přišel jsem na to, že i "pouhým" srovnáním jejich "nestandardních" postupů lze inspirovat současnou pedagogiku, že lze nalézt poučení pro každodenní pedagogickou praxi. Komparace a vyvození závěrů z ní, byla stěžejním cílem předkládané práce. Pokusil jsem se tento cíl naplnit z mého pohledu co možná nejdůležitějšími a nejtransparentnějšími kritérii, která byla zpracována konfrontační a deskriptivní metodou. Dalším cílem byla jistá popularizace díla i života obou pedagogů a odstranění neinformovanosti a mýtů o nich. I ve faktografické a biografické části práce tak lze nalézt fakta, která mohou přispět k pochopení myšlení a tvorby pedagogů, jímž nebyla cizí obětavá práce pro strádající děti a mládež, ač někdy (v případě bezprizorných kolonistů) vzbuzovaly různé pocity, jen ne soucit a lítost