Zobrazit minimální záznam

The Reception of Dutch Realism in the Late Gothic Panel Painting in Bohemia
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorFiřt, Jan
dc.date.accessioned2024-08-08T10:20:43Z
dc.date.available2024-08-08T10:20:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/83809
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá tématem recepce nizozemského realismu v pozdně gotické deskové malbě v Čechách. Cílem práce je zkoumat principy přejímání nových výtvarných forem a myšlenek, které vznikly v nizozemských uměleckých centrech v 15. století. V českém malířství druhé poloviny 15. století byly tyto inovativní tendence přejímány výhradně ze sousedních zemí. Proto práce řeší především otázky týkající se umělecké výměny mezi Čechami a okolními - převážně německy mluvícími - regiony. Zabývá se konkrétními způsoby, jakými umělecká výměna probíhala - mobilitou umělců, uměleckými importy, významem grafických i jiných předloh. V práci je položen důraz na nejvýznamnější příklady, které vykazují recepci nizozemského realismu: Archu velmistra Puchnera, Křivoklátský oltář a díla s ním spojovaná. Tyto otázky jsou řešeny především metodou formálně-stylové analýzy a formální komparace. V případě Puchnerovy archy se použitím těchto metod podařilo poukázat na možné umělecké východisko jejího autora ve Švábsku - v okruhu následovníků Mistra oltáře ze Sterzingu. Umělecký původ Mistra Litoměřického oltáře se práce snažila doložit v okruhu ulmského malíře B. Zeitbloma. Tato zjištění mohou přispět k řešení dlouholeté diskuze týkající se zásadních otázek pozdně gotického malířství v Čechách. Klíčová slova: Pozdně...cs_CZ
dc.description.abstractThe dissertation deals with the reception of Dutch realism in the late Gothic panel painting in Bohemia. Its aim is to examine the principles of reception of new artistic forms and ideas that originated in the Dutch art centers in the 15th century. The Czech painting of the 15th century was adopting these innovative trends exclusively from the neighbouring countries. Therefore, the work addresses mainly issues related to artistic exchanges between Bohemia and the surrounding - mostly German-speaking - regions. It looks into the specific ways in which artistic exchange took place - the mobility of artists, art imports, the importance of graphic and other models. The dissertation focuses on the most important examples that show the reception of Dutch realism: The Ark of Grand Master Puchner, The Křivoklát Altarpiece, and works associated with it. These matters are addressed mainly through a formal stylistic analysis and formal comparison. In the case of the Puchner Ark, via these methods, it has been possible to point out a possible artistic basis of the author in Swabia - within a circle of the followers of the Master of the Sterzing Altarpiece. The dissertation has tried to prove the artistic origin of the Master of the Litoměřice Altarpiece within the circle of the Ulm painter B. Zeitblom. These...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectPozdně gotická malbacs_CZ
dc.subjectdesková malbacs_CZ
dc.subjectčeské malířství 15. stoletícs_CZ
dc.subjectšvábské malířství 15. stoletícs_CZ
dc.subjectnizozemský realismuscs_CZ
dc.subjectumělecká výměnacs_CZ
dc.subjectPuchnerova archacs_CZ
dc.subjectKřivoklátský oltářcs_CZ
dc.subjectMistr Litoměřického oltářecs_CZ
dc.subjectRakovnický oltářcs_CZ
dc.subjectLate Gothic Paintingen_US
dc.subjectPanel Paintingen_US
dc.subjectBohemian Painting of the 15th Centuryen_US
dc.subjectSwabian Painting of the 15th centuryen_US
dc.subjectDutsch Realismen_US
dc.subjectArtistic Exchangeen_US
dc.subjectArk of Grand Master Puchneren_US
dc.subjectKřivoklát Arken_US
dc.subjectMaster of the Litoměřice Altarpieceen_US
dc.subjectRakovník Arken_US
dc.titleRecepce nizozemského realismu v pozdně gotické deskové malbě v Čecháchcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-30
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId103043
dc.title.translatedThe Reception of Dutch Realism in the Late Gothic Panel Painting in Bohemiaen_US
dc.contributor.refereeKonečný, Lubomír
dc.contributor.refereeNespěšná Hamsíková, Magdaléna
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Visual Arten_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Visual Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá tématem recepce nizozemského realismu v pozdně gotické deskové malbě v Čechách. Cílem práce je zkoumat principy přejímání nových výtvarných forem a myšlenek, které vznikly v nizozemských uměleckých centrech v 15. století. V českém malířství druhé poloviny 15. století byly tyto inovativní tendence přejímány výhradně ze sousedních zemí. Proto práce řeší především otázky týkající se umělecké výměny mezi Čechami a okolními - převážně německy mluvícími - regiony. Zabývá se konkrétními způsoby, jakými umělecká výměna probíhala - mobilitou umělců, uměleckými importy, významem grafických i jiných předloh. V práci je položen důraz na nejvýznamnější příklady, které vykazují recepci nizozemského realismu: Archu velmistra Puchnera, Křivoklátský oltář a díla s ním spojovaná. Tyto otázky jsou řešeny především metodou formálně-stylové analýzy a formální komparace. V případě Puchnerovy archy se použitím těchto metod podařilo poukázat na možné umělecké východisko jejího autora ve Švábsku - v okruhu následovníků Mistra oltáře ze Sterzingu. Umělecký původ Mistra Litoměřického oltáře se práce snažila doložit v okruhu ulmského malíře B. Zeitbloma. Tato zjištění mohou přispět k řešení dlouholeté diskuze týkající se zásadních otázek pozdně gotického malířství v Čechách. Klíčová slova: Pozdně...cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation deals with the reception of Dutch realism in the late Gothic panel painting in Bohemia. Its aim is to examine the principles of reception of new artistic forms and ideas that originated in the Dutch art centers in the 15th century. The Czech painting of the 15th century was adopting these innovative trends exclusively from the neighbouring countries. Therefore, the work addresses mainly issues related to artistic exchanges between Bohemia and the surrounding - mostly German-speaking - regions. It looks into the specific ways in which artistic exchange took place - the mobility of artists, art imports, the importance of graphic and other models. The dissertation focuses on the most important examples that show the reception of Dutch realism: The Ark of Grand Master Puchner, The Křivoklát Altarpiece, and works associated with it. These matters are addressed mainly through a formal stylistic analysis and formal comparison. In the case of the Puchner Ark, via these methods, it has been possible to point out a possible artistic basis of the author in Swabia - within a circle of the followers of the Master of the Sterzing Altarpiece. The dissertation has tried to prove the artistic origin of the Master of the Litoměřice Altarpiece within the circle of the Ulm painter B. Zeitblom. These...en_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantHlaváčková, Jana Hana
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.embargo.reasonThe annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.en
uk.embargo.reasonPřílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.cs
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990021107680106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV