Diplomovaní zelení? Absolventi oboru Sociální a kulturní ekologie na FHS UK Praha
Greens with Diploma? Graduates from Social and Cultural Ecology FHS UK Prague
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83903Identifiers
Study Information System: 139479
Collections
- Kvalifikační práce [6713]
Author
Advisor
Referee
Syrovátka, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Social and Cultural Ecology
Department
Department of Social and Cultural Ecology
Date of defense
20. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
terciární vzdělávání, sociální ekologie, kulturní ekologie, absolventské průzkumy, hodnoty, dotazníkKeywords (English)
tertiary education, social ecology, cultural ecology, graduate survey, values, questionnaireTato diplomová práce je o absolventech katedry Sociální a kulturní ekologie na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. V teoretické části pojednává oblast hodnot a vzdělání, a to ze dvou úhlů - jednak jako obsah, který je v rámci vzdělávacího procesu předáván, za druhé pak jako jeho v přeneseném slova smyslu výsledek, tedy rozebírá otázku, jak je vzdělávání (o)hodnoceno ve společnosti - v historické perspektivě i v postmoderní době. Spojnicí mezi teoretickou a empirickou částí je oddíl o absolventských výzkumech, vývoji terciárního vzdělávání v České republice a oborech sociální a kulturní ekologie. Empirickou část představuje dotazníkové šetření mezi absolventy jmenované katedry, které se zajímá o typický průběh studia, pracovní uplatnění absolventů, jejich zpětné hodnocení studia a způsob, jakým studium na katedře ovlivnilo jejich soukromý život.
This thesis is about the graduates from the Social and Cultural Ecology program of College of Humanities, Charles University, Prague. The theoretical part discusses the subject of values and education from two points of view - in first case as content which is transferred in the educational process, in second it analyzes the result and how education is valued in society - both in postmodern and historical contexts. Section discussing graduate research topics, the evolution of tertiary education in the Czech Republic and the Social and Cultural ecology program is the joining idea between the theoretical and empirical parts of the thesis. The empirical part of the thesis contains survey data from graduates of the Social and Cultural Ecology program from Charles University. The survey targets issues associated with typical degree program progression, subsequent employment, retrospective evaluation of their studies and how they have affected their personal lives.