dc.contributor.advisor | Trnka, Radek | |
dc.creator | Petiška, Eduard | |
dc.date.accessioned | 2020-08-19T21:21:24Z | |
dc.date.available | 2020-08-19T21:21:24Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/84193 | |
dc.description.abstract | Cílem DP je zodpovězení výzkumné otázky: Jaké jsou představy o budoucnosti ve vztahu k životnímu prostředí u žáků pátých tříd základních škol? Za tímto účelem jsou předloženy konceptuální rámce mající oporu v sociologických premisách, jejichž optikou jsou dětské představy nahlíženy. Jako hlavní fenomén, jež na dětské představy dopadá, je vymezen proces individualizace. Ten se promítá do vnímání budoucnosti, pozornost je věnována jeho dopadu na gender, stejně jako na chápání zodpovědnosti. Dále je popsána problematika vnímání rizika v kontextu soudobé společnosti. V konceptuálním zasazení jsou východiskem především teoretické práce Z. Baumana, U. Becka, A. Giddense a M. Maniatese. V teoretické části je diskutována také role dětí ve společnosti a koncepce udržitelného rozvoje; je předložen závěr, že zapojení dětí a jejich představ do vytváření budoucnosti může pozitivně ovlivnit nejen je samé, ale i celou společnost. Teoretickou část uzavírá rešerše proběhlých výzkumů zaměřených na dětské vnímání budoucnosti a individualizaci v zahraničí i u nás. V metodické části je uvedena použitá metodologie, pozornost je věnována jak dotazníku, tak výchozím hypotézám, stejně jako procesu přípravy a realizace výzkumu a způsobu vyhodnocení jeho výsledků. Výsledky jsou předloženy jak v... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The aim of the thesis is to answer following research questions: What are the visions of the future in relation to the environment of the pupils in fifth grade primary school? For this purpose there is submitted conceptual framework that has a foothold in the sociological premises, which optics are viewed by children's imagination. As a major phenomenon, which falls on children's vision, is defined the process of individualization. That translates into a perception of the future, while attention is paid to its impact on gender as well as on understanding of responsibility. The issue of risk perception in the context of contemporary society is described too. The conceptual starting point of insertion includes primarily theoretical works by Z. Bauman, U. Beck, A. Giddens and M. Maniates. The theoretical part also discusses the role of children in society and the concept of sustainable development. Finally, it is submitted that the involvement of children (and their imagination to create the future) can have a positive influence not only for themselves, but for the whole society. The theoretical part concludes with a research that is focused on children's perceptions of the future and individualization abroad and at home. The methodical part includes the methodology that is used, in... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | expectations | en_US |
dc.subject | future | en_US |
dc.subject | young school-age | en_US |
dc.subject | environment | en_US |
dc.subject | children | en_US |
dc.subject | sustainable development | en_US |
dc.subject | představy | cs_CZ |
dc.subject | budoucnost | cs_CZ |
dc.subject | mladší školní věk | cs_CZ |
dc.subject | životní prostředí | cs_CZ |
dc.subject | děti | cs_CZ |
dc.subject | udržitelný rozvoj | cs_CZ |
dc.title | Vztah k životnímu prostředí v představách o budoucnosti žáků pátých tříd základních škol | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-09-07 | |
dc.description.department | Department of Social and Cultural Ecology | en_US |
dc.description.department | Katedra sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 160201 | |
dc.title.translated | Visions of the future in relation to the environment of the pupils in fifth grade primary school | en_US |
dc.contributor.referee | Dlouhá, Jana | |
dc.identifier.aleph | 002025610 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social and Cultural Ecology | en_US |
thesis.degree.discipline | Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Ekologie a ochrana prostředí | cs_CZ |
thesis.degree.program | Ecology and Environmental Protection | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Social and Cultural Ecology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social and Cultural Ecology | en_US |
uk.degree-program.cs | Ekologie a ochrana prostředí | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Ecology and Environmental Protection | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem DP je zodpovězení výzkumné otázky: Jaké jsou představy o budoucnosti ve vztahu k životnímu prostředí u žáků pátých tříd základních škol? Za tímto účelem jsou předloženy konceptuální rámce mající oporu v sociologických premisách, jejichž optikou jsou dětské představy nahlíženy. Jako hlavní fenomén, jež na dětské představy dopadá, je vymezen proces individualizace. Ten se promítá do vnímání budoucnosti, pozornost je věnována jeho dopadu na gender, stejně jako na chápání zodpovědnosti. Dále je popsána problematika vnímání rizika v kontextu soudobé společnosti. V konceptuálním zasazení jsou východiskem především teoretické práce Z. Baumana, U. Becka, A. Giddense a M. Maniatese. V teoretické části je diskutována také role dětí ve společnosti a koncepce udržitelného rozvoje; je předložen závěr, že zapojení dětí a jejich představ do vytváření budoucnosti může pozitivně ovlivnit nejen je samé, ale i celou společnost. Teoretickou část uzavírá rešerše proběhlých výzkumů zaměřených na dětské vnímání budoucnosti a individualizaci v zahraničí i u nás. V metodické části je uvedena použitá metodologie, pozornost je věnována jak dotazníku, tak výchozím hypotézám, stejně jako procesu přípravy a realizace výzkumu a způsobu vyhodnocení jeho výsledků. Výsledky jsou předloženy jak v... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of the thesis is to answer following research questions: What are the visions of the future in relation to the environment of the pupils in fifth grade primary school? For this purpose there is submitted conceptual framework that has a foothold in the sociological premises, which optics are viewed by children's imagination. As a major phenomenon, which falls on children's vision, is defined the process of individualization. That translates into a perception of the future, while attention is paid to its impact on gender as well as on understanding of responsibility. The issue of risk perception in the context of contemporary society is described too. The conceptual starting point of insertion includes primarily theoretical works by Z. Bauman, U. Beck, A. Giddens and M. Maniates. The theoretical part also discusses the role of children in society and the concept of sustainable development. Finally, it is submitted that the involvement of children (and their imagination to create the future) can have a positive influence not only for themselves, but for the whole society. The theoretical part concludes with a research that is focused on children's perceptions of the future and individualization abroad and at home. The methodical part includes the methodology that is used, in... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020256100106986 | |