Využitelnost zpráv z psychologického vyšetření pro pedagogickou intervenci
The applicability of psychological reports within the educational intervention
diplomová práce (OBHÁJENO)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84393Identifikátory
SIS: 150950
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mertin, Václav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
zpráva z psychologického vyšetření, inkluzívní vzdělávání, učitelé, výchovní poradci, podpůrná pedagogická opatřeníKlíčová slova (anglicky)
psychological assessment report writing, inclusive education, teachers, career advisers, support pedagogical measuresV pedagogicko-psychologické praxi patří ke standardním postupům psychologů provádět diagnostiku a výstupy z ní zpracovat do podoby zpráv z psychologického vyšetření, které mají poskytnout rodičům a učitelům vodítka k vhodné preventivní a intervenční práci s dětmi a dospívajícími s různorodými speciálními vzdělávacími potřebami. Nezřídka se však stává, že výstupy z vyšetření nejsou prezentovány dostatečně srozumitelně, v přiměřeném rozsahu a nestanou se tedy adekvátním zdrojem informací pro další práci vychovatelů. Předkládaná diplomová práce má za cíl přispět na základě popsaných teoretických východisek a kvalitativního výzkumu k rozšíření obecné poznatkové základny o reálné využitelnosti zpráv z psychologického vyšetření, realizovaného školským poradenským zařízením a možnostech optimalizace formy a obsahu těchto zpráv. Konkrétně jde o to, aby byly v maximální míře využitelné učitelem či výchovným poradcem při sestavování a realizaci individuálního vzdělávacího plánu žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy. Diplomová práce mapuje využitelnost různých druhů zpráv z vyšetření. Pro výzkum byla využita metoda dotazování. Cílovou skupinou výzkumu jsou učitelé základních škol, jimž byly prezentovány různé typy zpráv a byli tázáni na srozumitelnost zpráv a informace, které pro...
One of the standard roles of educational psychologists is to conduct assessment and communicate the outputs in a form of psychoeducational reports, to suggest a guide for appropriate prevention and intervention work with children and adolescents with a variety of special educational needs to their parents, teachers and other professionals. However, the outcome of the examination is often not presented sufficiently, on an adequate level, to become a useful source of information for further work of educators, for reasonable accommodations and support. The presented diploma thesis aims to contribute on the basis of theoretical background and a presented qualitative research to extend a general theoretical framework on real usability of psychoeducational reports, implemented by school psychologists and the possibilities of optimizing the form and content of these reports. Specifically, the point is to improve the efficacy and usefulness of the report and make it optimally usable for the teacher or educational advisor when designing and implementing an individualized training plan for the pupil with special educational needs in an inclusive school-based setting. The thesis tries to map the usefulness of different kinds of psychological reports. Data collection was conducted via interviews. The target group...