Svatyně v Tel Aradu ve světle nejnovějších kultických nálezů v oblasti Judského království.
The Tel Arad Sanctuary in the Light of New Archaeological Evidence. The Latest Cultic Findings form the Kingdom of Judah.
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85591Identifikátory
SIS: 91527
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Charvát, Petr
Chalupa, Petr
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Biblická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra Starého zákona
Datum obhajoby
6. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Tel Arad, archeologie, Izrael, starověk, doba železná, svatyně, kult, Hospodin, Judsko, kultická reformaKlíčová slova (anglicky)
Tel Arad, archaeology, Israel, ancient times, Iron Age, sanctuary, cult, YHWH, Judah, cultic reformBibliografická citace Svatyně v Tel Aradu ve světle nejnovějších kultických nálezů v oblasti Judského království: disertační práce / David Rafael Moulis; vedoucí práce: doc. Filip Čapek, Th.D. -- Praha, 2017. -- 163 s. Anotace Předložená disertační práce srovnává svatyni z Tel Aradu s dalšími judskými městy (Beer Šeba, Lakíš, Chirbet Qeiyafa, Tel Moca a Tel Chalíf), ve kterých byly nalezeny doklady o existenci náboženského kultu v průběhu doby železné IIa-b. Ke správnému a komplexnímu zrekonstruování podoby kultu v Aradu, potažmo Judsku ve světle nejnovějších archeologických nálezů je nutné pracovat i s epigrafickými památkami z lokalit Kuntillet Adžrud, Chirbet el-Qóm, Chirbet Bét Lej a artefakty, které jsou nalézány napříč Judskem a jsou spojeny s lidovou náboženskou praxí. První doklady judského kultu pocházejí již z přelomu 11. a 10. století př. Kr. (Chirbet Qeiyafa), ale většina oficiálních i neoficiálních kultických míst je datována až do 8. století př. Kr. Ještě ve druhé polovině téhož století byla náboženská centra odlišným způsobem zrušena a někde i zcela odstraněna. Stále se rozrůstající soubor materiální kultury je možné využít k zodpovězení dílčích otázek a ke kritickému zhodnocení interpretací z minulých desetiletí. Autor se v práci táže, zda aradský kult vykazuje vlivy cizích kultur, zda jde o...
The presented thesis focuses on the comparison of the Tel Arad sanctuary with other Judean archeological sites (Beersheba, Lachish, Khirbet Qeiyafa, Tel Moza, Tel Halif), where an archaeological evidence of cultic places from the Iron Age IIa-b was found. A realistic reconstruction of the Arad and the Judean cults in the light of the latest findings was possible only after a research of epigraphic materials from Kuntillet Ajrud, Khirbet el-Qom and Khirbet Beit Lei. The thesis also analyzes the smaller cultic artefacts which are connected to the popular religion. The first evidence of the Judean cult dates back to the late 11th or early 10th century B.C.E. and was found in Khirbet Qeiyafa. Nevertheless, most of the findings are from the official legitimate and illegitimate cultic sites of the 8th century B.C.E. In the end, they were canceled by different rendition (e.g. they were abandoned, dismantled or buried under the layer of earthen fill). Many of the archaeological sites are still under excavation, which means, that the collection of the material culture is going to be larger and significantly more varied. We can use these artifacts to reconstruct and understand ancient Judean cult. There is a high possibility that the new future findings will challenge original theories from the last decades....