Role občanského sektoru v diskuzi o vzdělávání romských dětí
The Role of the civic sector in discussions on education of the Roma ethnic group children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85740Identifiers
Study Information System: 154639
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Benyovszky, Selma
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Civil Sector Studies
Department
Department of Civil Society Studies
Date of defense
12. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
občanské společnost, neziskové organizace, Romové, inkluzivní vzdělávání, veřejná politiky, advokacieKeywords (English)
civic society, NGO, Inclusion, education, public policy, Roma ethnic group, advocacyTato práce si klade otázku, jak mohou organizace občanského sektoru ovlivňovat tvorbu veřejné politiky. Problematiku zkoumá na úzké skupině organizací občanského sektoru, které zastávají názor, že by romské děti měly být společně vzdělávány v běžných třídách a školách s ostatními dětmi, a zároveň proti segregaci romských dětí ve vzdělávání aktivně vystupují. Na základě rozhovorů se zástupci těchto organizací dokument sleduje kanály, jakými aktéři vstupují do tvorby veřejné této politiky. Všímá si prostředků, které aktéři považují za účinné, a naopak upozorňuje na překážky a obtíže, se kterými se zaměstnanci organizací setkávají. Poskytuje sice úzký a přesto podrobný vhled do konkrétní tvorby veřejné politiky, ale zároveň může ukazovat na problémy a možnosti organizací občanské sektoru při tvorbě veřejné politiky, které mohou mít své ekvivalenty i v dalších oblastech.
The main question of my thesis is what role non-profit organizations play in policies regarding Roma education in the Czech Republic. The thesis includes how these non-profit organizations can influence the policy. The research focuses on small groups of NGO's that support inclusive education in unspecialized schools. NGO's are active proponents of inclusion related politics, too. The research contains interviews with representatives or employers of these organizations, and it also looks into channels that represent the use in policy-making. The document presents what activists regard as effective instruments of policy-making, and which instruments activists consider as ineffective. The thesis comprises the difficulties and struggles these non-profit organizations encounter. The study tenders examples of policy-making in small groups of organizations, as well as possible ways NGO's advocate in the Czech state system. This thesis also compares inclusive education policy-making with other fields of policy-making. To conclude, this thesis analyzes the role of non-profit organizations and their ability to exert change at a policy level.