dc.contributor.advisor | Řehořová, Irena | |
dc.creator | Karásková, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T11:05:00Z | |
dc.date.available | 2020-08-17T11:05:00Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/86023 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá teorií simulací a simulaker v pojetí francouzského představitele postmoderny Jeana Baudrillarda. Zaměřuje se především na způsob, jakým Baudrillard tematizuje postupný zánik reprezentační funkce znaku a vznik hyperreality obsahující simulace. Pozornost je upřena především na koncept reality, virtuality, simulace a iluze. Práce obsahuje také navazující koncepce Paula Virilia a Manuela Castellse. Základní rámec zkoumání je rovněž doplněn o teorii fikčních světů. Druhá část obsahuje rozbor toho, jak je tato problematika reflektována v současné filmové tvorbě, a to prostřednictvím obsahové analýzy filmů Matrix (sourozenci Wachowští, 1999) a Mulholland Drive (Lynch, 2001), zohledňující odlišné ztvárnění iluzorního/virtuálního prostoru a jeho vztahu k realitě. Práce si klade za cíl analyzovat vybrané koncepty popisující vznik a působení simulací se zaměřením na současnou společnost spojenou s moderními technologiemi a poukázat na odraz zmíněných koncepcí ve filmových snímcích, které se k nim (záměrně či nezáměrně) vztahují a rovněž prozkoumání toho, jak je v uvedených filmech vyobrazeno téma reality, simulace a iluze a nakolik je obsah těchto filmů provázán s působením médií a nových technologií s nefyzickým prostorem, který vytvářejí. Klíčová slova realita - hyperrealita -... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis deals with the theory of simulation and simulacra by French representative of postmodernism Jean Baudrillard. It focuses on way how Baudrillard thematises gradual extinction of signs connected with their representational function and the emergence of hyperreality which contains simulation. The attention is also focused on concept of reality, virtuality, simulation and illusion. The thesis includes Paul Virilio's thoughts and also Manuel Castells'. The basic framework of research is completed by a theory of fictional worlds. The second part of thesis includes an analysis of how this issue is reflected in present film production via analysis of content of the films The Matrix (Wachowski, 1999) and Mulholland Drive (Lynch, 2001). The analysis reflects different interpretation of illusive/virtual space and its relation to reality. The aim of thesis is to analyse the selected concepts which describe an emergence and interaction of simulation focusing on contemporary society which is connected with modern technology and also to point at reflection of conceptions mentioned in the films. The goal of thesis is also to explore the films, compare them and show the way how they contain the theme of reality, simulation and illusion and how much is the content of these films connected with the action... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | reality - hyperreality - simulation - simulacrum - illusion - Jean Baudrillard - fiction - The Matrix - Mulholland Drive | en_US |
dc.subject | realita - hyperrealita - simulace - simulakrum - iluze - Jean Baudrillard - fikce - Matrix - Mulholland Drive | cs_CZ |
dc.title | Problematika reality a simulace v díle Jeana Baudrillarda a její odraz v současné filmové tvorbě | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-06-16 | |
dc.description.department | Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 174287 | |
dc.title.translated | Reality and simulation in Jean Baudrillard's works and its reflection in modern film production | en_US |
dc.contributor.referee | Fišerová, Michaela | |
dc.identifier.aleph | 002143852 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
thesis.degree.discipline | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá teorií simulací a simulaker v pojetí francouzského představitele postmoderny Jeana Baudrillarda. Zaměřuje se především na způsob, jakým Baudrillard tematizuje postupný zánik reprezentační funkce znaku a vznik hyperreality obsahující simulace. Pozornost je upřena především na koncept reality, virtuality, simulace a iluze. Práce obsahuje také navazující koncepce Paula Virilia a Manuela Castellse. Základní rámec zkoumání je rovněž doplněn o teorii fikčních světů. Druhá část obsahuje rozbor toho, jak je tato problematika reflektována v současné filmové tvorbě, a to prostřednictvím obsahové analýzy filmů Matrix (sourozenci Wachowští, 1999) a Mulholland Drive (Lynch, 2001), zohledňující odlišné ztvárnění iluzorního/virtuálního prostoru a jeho vztahu k realitě. Práce si klade za cíl analyzovat vybrané koncepty popisující vznik a působení simulací se zaměřením na současnou společnost spojenou s moderními technologiemi a poukázat na odraz zmíněných koncepcí ve filmových snímcích, které se k nim (záměrně či nezáměrně) vztahují a rovněž prozkoumání toho, jak je v uvedených filmech vyobrazeno téma reality, simulace a iluze a nakolik je obsah těchto filmů provázán s působením médií a nových technologií s nefyzickým prostorem, který vytvářejí. Klíčová slova realita - hyperrealita -... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the theory of simulation and simulacra by French representative of postmodernism Jean Baudrillard. It focuses on way how Baudrillard thematises gradual extinction of signs connected with their representational function and the emergence of hyperreality which contains simulation. The attention is also focused on concept of reality, virtuality, simulation and illusion. The thesis includes Paul Virilio's thoughts and also Manuel Castells'. The basic framework of research is completed by a theory of fictional worlds. The second part of thesis includes an analysis of how this issue is reflected in present film production via analysis of content of the films The Matrix (Wachowski, 1999) and Mulholland Drive (Lynch, 2001). The analysis reflects different interpretation of illusive/virtual space and its relation to reality. The aim of thesis is to analyse the selected concepts which describe an emergence and interaction of simulation focusing on contemporary society which is connected with modern technology and also to point at reflection of conceptions mentioned in the films. The goal of thesis is also to explore the films, compare them and show the way how they contain the theme of reality, simulation and illusion and how much is the content of these films connected with the action... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021438520106986 | |