Zobrazit minimální záznam

Attention Assessment of Children at Preschool Age and Early School Age
dc.contributor.advisorMorávková Krejčová, Lenka
dc.creatorŠnoblová, Vladěna
dc.date.accessioned2024-08-09T14:46:27Z
dc.date.available2024-08-09T14:46:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/86928
dc.description.abstractPozornost je klíčovou schopností, která musí být u dětí přiměřeně rozvinutá v době nástupu povinné školní docházky, aby jim umožnila zvládnout nároky školy. Tato práce se na teoretické úrovni věnuje zmapování dosavadních možností diagnostiky pozornosti a vybraných souvisejících kognitivních funkcí u dětí v předškolním a mladším školním věku. Na základě dostupných metod v práci předkládáme návrh nové metody, která by umožnila screeningové hodnocení pozornosti i dalších schopností dítěte, kterých je v tomto období (5 - 7 let) zapotřebí. V praktické části předkládáme výsledky validizační studie nově vzniklé metody (Barevný test cesty pro děti) a ověření její reliability. Ukázalo se, že výsledky, jakých děti dosahovaly v Barevném testu cesty pro děti, korelují s výsledky dosahovanými v subtestech zaměřených na hodnocení pozornosti či plánování vybraných z diagnostických baterií Woodcock - Johnson Tests of Cognitive Abilities, IDS a CAS II. Zároveň jsou mezi výsledky jednotlivých testů patrné určité rozdíly, což svědčí o smysluplnosti využití všech hodnocených metod v diagnostice vlastností pozornosti dítěte. Vytvořily jsme normy pro Barevný test cesty pro děti, který tak může sloužit jako prvotní diagnostický nástroj pro zachycení drobných obtíží dítěte v oblasti pozornosti, ale také může poukázat na...cs_CZ
dc.description.abstractAttention is one of the key competencies which has to be adequately developed in preschool children to support their good school adaptation and acceptation of school demands. This work describes current approaches to assessment of attention and related cognitive functions in children at preschool and early school years. On the basis of the methods which are accessible we introduce a new assessment tool, which could serve as screening of attention and other necessary competencies of children aged 5-7 years. The empirical part of this work shows results of a validization study of our method (Coloured trail making test for children), and its reliability the tool. Results proved strong correlations among our method and three other assessment tools from larger batteries of tests (Woodcock - Johnson Tests of Cognitive Abilities, IDS and CAS II). However, the outcomes of the tests are also different enough to conclude that each of four methods which we used can be important in the process of attention assessment in preschool children; and each of these methods can bring valid information about children's abilities. The work also includes normative data for Coloured trail making test for children, which can be used as a screening tool to detect minor difficulties of children's attention or it can help to...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpozornostcs_CZ
dc.subjectdiagnostika pozornostics_CZ
dc.subjectpředškolní věkcs_CZ
dc.subjectvlastnosti pozornostics_CZ
dc.subjectkognitivní funkcecs_CZ
dc.subjectBarevný test cesty pro dětics_CZ
dc.subjectattentionen_US
dc.subjectattention diagnosticsen_US
dc.subjectpreschool yearsen_US
dc.subjectcharacteristics of attentionen_US
dc.subjectcognitive functionsen_US
dc.subjectColoured trail making test for childrenen_US
dc.titleDiagnostika pozornosti u dětí v předškolním a mladším školním věkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-22
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId169385
dc.title.translatedAttention Assessment of Children at Preschool Age and Early School Ageen_US
dc.contributor.refereeHoskovcová, Simona
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPozornost je klíčovou schopností, která musí být u dětí přiměřeně rozvinutá v době nástupu povinné školní docházky, aby jim umožnila zvládnout nároky školy. Tato práce se na teoretické úrovni věnuje zmapování dosavadních možností diagnostiky pozornosti a vybraných souvisejících kognitivních funkcí u dětí v předškolním a mladším školním věku. Na základě dostupných metod v práci předkládáme návrh nové metody, která by umožnila screeningové hodnocení pozornosti i dalších schopností dítěte, kterých je v tomto období (5 - 7 let) zapotřebí. V praktické části předkládáme výsledky validizační studie nově vzniklé metody (Barevný test cesty pro děti) a ověření její reliability. Ukázalo se, že výsledky, jakých děti dosahovaly v Barevném testu cesty pro děti, korelují s výsledky dosahovanými v subtestech zaměřených na hodnocení pozornosti či plánování vybraných z diagnostických baterií Woodcock - Johnson Tests of Cognitive Abilities, IDS a CAS II. Zároveň jsou mezi výsledky jednotlivých testů patrné určité rozdíly, což svědčí o smysluplnosti využití všech hodnocených metod v diagnostice vlastností pozornosti dítěte. Vytvořily jsme normy pro Barevný test cesty pro děti, který tak může sloužit jako prvotní diagnostický nástroj pro zachycení drobných obtíží dítěte v oblasti pozornosti, ale také může poukázat na...cs_CZ
uk.abstract.enAttention is one of the key competencies which has to be adequately developed in preschool children to support their good school adaptation and acceptation of school demands. This work describes current approaches to assessment of attention and related cognitive functions in children at preschool and early school years. On the basis of the methods which are accessible we introduce a new assessment tool, which could serve as screening of attention and other necessary competencies of children aged 5-7 years. The empirical part of this work shows results of a validization study of our method (Coloured trail making test for children), and its reliability the tool. Results proved strong correlations among our method and three other assessment tools from larger batteries of tests (Woodcock - Johnson Tests of Cognitive Abilities, IDS and CAS II). However, the outcomes of the tests are also different enough to conclude that each of four methods which we used can be important in the process of attention assessment in preschool children; and each of these methods can bring valid information about children's abilities. The work also includes normative data for Coloured trail making test for children, which can be used as a screening tool to detect minor difficulties of children's attention or it can help to...en_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990021459300106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV