Osobnostní charakteristiky sourozenců dětí s postižením a jejich vývoj
Personality characteristics of siblings of children with disabilities and their development
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87201Identifiers
Study Information System: 178048
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sourozenci|autismus|mentální retardace|vývojKeywords (English)
siblings|autism|mental retardation|developmentTématem bakalářské práce jsou osobnostní charakteristiky, sourozenecké vztahy, kognitivní, psychosociální a emocionální vývoj sourozenců dětí s postižením, především dětí s mentální retardací a poruchou autistického spektra. Soustředí se na reakci sourozenců i rodičů na zjištěnou diagnózu postiženého dítěte a kvalitu rodinného života. Z řady výzkumů vyplývá, že sourozenci postižených dětí jsou hůře přizpůsobivé než kontrolní skupina sourozenců zdravých dětí a přítomnost postiženého dítěte zvyšuje pravděpodobnost rizikového vývoje a problémů s chováním. Návrh výzkumu je zaměřen na porovnání osobnostních charakteristik sourozenců autistických dětí, sourozenců dětí s mentálním postižením s kontrolní skupinou sourozenců zdravých dětí ve věku osm až dvanáct let a dále na porovnání z hlediska pohlaví skupiny sourozenců autistických dětí a mentálně postižených dětí. Pro výzkum bude použit Osobnostní dotazník pro děti CPQ. Klíčová slova sourozenci, autismus, mentální retardace, vývoj
The topics of this bachelor thesis are: personal characteristics, sibling relationships and cognitive, psychosocial and emotional development of siblings of disabled children. The aforementioned disabled children are primarily children with mental retardation and children within the autistic spectrum. This thesis focuses on the reaction of siblings and parents to the diagnosis of the disabled child and its effect in the quality of the family life. A number of studies have shown that siblings of children with disabilities are less adaptable than siblings of healthy children. At the same time, presence of a disabled child increases the probability of risk development and behavioural problems. The research proposed is aimed at comparing personal characteristics of siblings of autistic children and of siblings of children with mental retardation with a control group of siblings of healthy children aged eight to twelve years. The research is further interested in finding differences (if any) based on the gender of siblings of autistic children and siblings of children with mental retardation. Children's Personality Questionnaire (CPQ) will be used for the research. Keywords siblings, autism, mental retardation, development