Psychické zatížení pracovníků úřadů práce při zprostředkování zaměstnání
Rigorózní práce
Autor
Spoluautor
Štikar, Jiří, (vedoucí práce)
Datum vydání
2002Klíčová slova (česky)
sociální interakce, prostředí pracovní, úřady práce, Zaměstnanci, stres (psychologie)Na počátku 90. let vznikly v ČR v souladu s platnou legislativou úřady práce, jejichž důležitou činností je zprostředkování práce pro uchazeče. Vzhledem k charakteru této činnosti se jedná o službu, administrativní činnosti nejsou dominantní. Tzn., že by mělo jít v první řadě o kontakt s klientem, zjištění požadovaného množství údajů a realizaci nabídky zaměstnání, kterou by klient akceptoval a aby nabídka byla co nejvíce v souladu s jeho možnostmi a požadavky. K tomuto je potřebné zvládnout nutné legislativní podklady, ovládat databáze údajů v počítačové i klasicky psané formě, umět komunikovat s klienty nejen v klidných, ale i vypjatých situacích a zvládat vlastní životní situace vyplývající z kontextu zaměstnání a dalších interpersonálních situací. Hlavní role v tomto nelehkém úkolu připadá na úřadech práce zprostředkovatelům a zprostředkovatelkám práce. Jsou v každodenním kontaktu s klienty všech možných věkových kategorií, různého sociálního statusu a v neposlední řadě i s klienty patologicky akcentovanými, ať už v osobnostní nebo sociální rovině. Tento druh kontaktu přináší jak příjemné zážitky, tak i chvíle nepříjemné a jak se občas ukázalo, tak i ohrožující a nebezpečné. Proto je tato pracovní činnost zdrojem psychického napětí a nezřídka i intrapsychických konfliktů, které mají vliv na psychické a posléze na somatické zdraví. Pokud nejsou včas konflikty odhaleny a řešeny, jsou zdrojem výše uvedených potíží, které se pak v různé míře manifestují v interpersonální sféře, v zaměstnání a v rodinném životě. Jedním z hlavních cílů rigorózní práce bylo odhalení zdrojů psychické zátěže.