dc.description.abstract | Práce je rozdělena do dvou kapitol. První část první kapitoly je zaměřena na obsáhlé a stále diskutované téma škola a společnost. Jde v ní o základní názory na roli školy v moderní společnosti a o hlavní poslání školy. Druhou část tvoří cíle školských institucí, výchovné a vzdělávací funkce škol a s tím související otázky. Závěr kapitoly se posouvá do současné doby a je zaměřen na změny vzdělávacího systému po roce 1989, na problémy, které ze změn zákonitě vyplývají. Každá změna přináší i problémy a vzhledem k tomu se názory odborníků , institucí, učitelů i veřejnosti často liší. Proto jsem se snažila podchytit základní otázky, na které hledáme odpověď; víceletá gymnázia, učňovský systém, k čemu by mělo směřovat současné školní vzdělávání, čím by škola měla vybavit žáka? Třetí navazující blok regionální specifika přiblíží problematiku jednotlivých oblastí vzdělávání s doloženými statistickými údaji a jejich porovnáním pro území ČR a Jihočeského kraje, četnost studijních a učebních oborů, velikosti státních a soukromých škol, vzdělávací nabídku VOŠ atd.Kapitola druhá rozebírá typy alternativních škol s nimiž se v nejrůznějších podobách setkáváme, jejich odlišnost od škol státních tak, aby si každý jednotlivec alespoň v hrubých rysech mohl udělat představu o možnosti a výběru typu jednotlivých vzdělávacích institucí. Dále jsou zde zmíněny soudobé teorie vzdělávání, jejich strukturní prvky a zdroje, z kterých se převážně čerpá a staví se na nich pedagogická strategie. Jde o to upozornit na možné alternativy rozvoje české vzdělávací soustavy a podklad pro vyhodnocení rozvoJe. | cs_CZ |