dc.contributor.advisor | Hříbková, Lenka | |
dc.creator | Říhová, Miroslava | |
dc.date.accessioned | 2017-04-03T09:10:22Z | |
dc.date.available | 2017-04-03T09:10:22Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/9115 | |
dc.description.abstract | Řešení problémů je jedním z významných témat psychologické teorie. Jedná se ale také o oblast, kde se teoretické poznatky z psychologie úzce váží s praxí. Jednou z oblastí, kde se problematika řešení problémů, především pak volba strategie, jeví důležitou, je školní prostředí, zejména proces vyučování. V rámci vyučování jsou totiž žákovi kladeny otázky, na něž má odpovídat, a předkládány úkoly, které má řešit. Za tímto účelem si žák může volit různé druhy strategií. Ty se mohou lišit podle toho, zda jsou úkoly nebo otázky pro žáka dobře pochopitelné a snadné k řešení, nebo zda k jejich vyřešení chybí potřebné nástroje. V takovém případě se z předloženého úkolu může stát pro žáka problém. V naší práci se zaměřujeme především na jeden typ strategie řešení úkolů jako problémů, a to na strategii hádání. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The goal of this diplima thesis is deseription and analysis of guessing stratégy at school during teaching. It is focused on the reasons of using this stratégy and its influence by a teacher. The text has two passages - the theoretical one and the empirie one. The theoretical part is done in context with the empirie data. We are mostly interested in the research, but the theory is important for understanding the context. The guessing stratégy here is compared with "Trial and error" stratégy, heuristic of "Generate and try" and "Heuristic exploration" and Bruneťs stratégy of "Focus gambling". The result of comparison these strategies with the guessing stratégy is our own defenition - producing some answers in problém situation involving schoolwork. The problém situation is construed as a necessity of making some performance. Empirie research is divided into three parts. Experimental data are from the elementary school. All these parts are particularly based on observetion of a contexts where the guessing stratégy was used. Some data were obtained by a quasiexperiment and by a short questinoary for teachers. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Řešení úkolů / problémů u žáků základní školy (se zaměřením na strategii "hádání odpovědí") | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-05-23 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 22301 | |
dc.title.translated | Solving Problems with Primary School Pupils (with a View to the Strategy "Guessing the Answers") | en_US |
dc.contributor.referee | Chrz, Vladimír | |
dc.identifier.aleph | 000591134 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Řešení problémů je jedním z významných témat psychologické teorie. Jedná se ale také o oblast, kde se teoretické poznatky z psychologie úzce váží s praxí. Jednou z oblastí, kde se problematika řešení problémů, především pak volba strategie, jeví důležitou, je školní prostředí, zejména proces vyučování. V rámci vyučování jsou totiž žákovi kladeny otázky, na něž má odpovídat, a předkládány úkoly, které má řešit. Za tímto účelem si žák může volit různé druhy strategií. Ty se mohou lišit podle toho, zda jsou úkoly nebo otázky pro žáka dobře pochopitelné a snadné k řešení, nebo zda k jejich vyřešení chybí potřebné nástroje. V takovém případě se z předloženého úkolu může stát pro žáka problém. V naší práci se zaměřujeme především na jeden typ strategie řešení úkolů jako problémů, a to na strategii hádání. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The goal of this diplima thesis is deseription and analysis of guessing stratégy at school during teaching. It is focused on the reasons of using this stratégy and its influence by a teacher. The text has two passages - the theoretical one and the empirie one. The theoretical part is done in context with the empirie data. We are mostly interested in the research, but the theory is important for understanding the context. The guessing stratégy here is compared with "Trial and error" stratégy, heuristic of "Generate and try" and "Heuristic exploration" and Bruneťs stratégy of "Focus gambling". The result of comparison these strategies with the guessing stratégy is our own defenition - producing some answers in problém situation involving schoolwork. The problém situation is construed as a necessity of making some performance. Empirie research is divided into three parts. Experimental data are from the elementary school. All these parts are particularly based on observetion of a contexts where the guessing stratégy was used. Some data were obtained by a quasiexperiment and by a short questinoary for teachers. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990005911340106986 | |