Obrazy z Bible
Pictures from The Bible
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9141Identifiers
Study Information System: 22617
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Synecký, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce Obrazy z bible (ikonografie některých námětů novozákonních evangelií jako východisko k tematizaci vyučovacího celku ve výtvarné výchově) se zabývá možnostmi didaktizace novozákonního příběhu a jeho vizuálně-znakového systému. V širší rovině se práce dotýká problematiky interpretace, významu ve výtvarném umění v kontextu teorie umění a úloze ikonografie v této oblasti. Z pohledu oborové didaktiky se věnuje empirickému divákovi a jeho způsobu vytváření významu v interakci s uměleckým dílem. Ve výzkumné části zjišťuje znalosti systému novozákonní ikonografie u empirického diváka a jeho schopnost číst vizuálně obrazná sdělení. Praktická část navrhuje a dokumentuje průběh několika vyučovacích celků, které se snaží o různorodou tematizaci námětu biblické ikonografie. Součástí diplomové práce je interaktivní CD-ROM Nový zákon ve vizuální kultuře, který je návrhem didaktického materiálu seznamujícího s ikonografií narativních scén nového zákona.
Diploma Thesis Images of Bible (some New Testament's Gospels themes as a thematical resource to art education lessons) deals with possi- bility to didactic use of New Testament narratives and visual-signs system in art education. In larger extent it covers broad issue of interpretation and meaning in visual art in art theory contexts. It introduces function of ico- nography in that realm. From didactics branch side it dwells on empirical spectator and his new meanings generating in interaction with artwork. In research part it investigates New Testament's iconography knowledge of empirical spectator. Also it attends to his ability to read pictorial represen- tations. Practical part of diploma thesis designs and documents a few les- sons, that aspires to motley conception of biblical iconography themes in education. As a supplement of diploma thesis there is an interactive CD- ROM "New testament in visual culture" enclosed, which is a project of educational document introducing New Testament's iconography.