Mýtus ve filosofické reflexi
Myth in Philosophical Reflection
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9150Identifiers
Study Information System: 22323
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Hogenová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem této práee bylo ukázat mýtus v různých úhlech pohledu, v souvislostech. Snažili jsme se především překonat zjednodušující, zvulgarizované užití pojmu mýtus a odkrýt jeho skutečný význam. Došli jsme k tomu, že dříve, než začneme o mýtu uvažovat, musíme si uvědomit dva základní významy tohoto slova, které je vlastně označením dvou odlišných jevů. V kapitole Mythus a mýtus nám pomohl tyto dva významy rozlišit Zdeněk Neubauer, který mýtus v původním smyslu slova označuje jako mythus, na rozdíl od mýtu v přeneseném smyslu, kdy má toto slovo význam představy nebo myšlenkového schématu.
The theme of graduation theses is a myth in view of philosophy. It is concerned with species interaction myth, epos and logos; myth, philosophy and science; myth and education. There are two meanings of myth: an incorrect scheme and a deep structure, preexisting before thinking, which is manifested by mythology or arts. There are three modalities of human being - science, philosophy and myth. Our education system is concentrating on science, but we are thinking, that philosophy and myth represented by creativity and arts are as important as well, so the education system would be brought into line with it.