dc.contributor.advisor | Jirásková, Věra | |
dc.creator | Krause, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2017-10-12T09:58:38Z | |
dc.date.available | 2017-10-12T09:58:38Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/91654 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zaměřuje na problematiku celostátního referenda v České republice, které Ústava předpokládá, avšak obecná právní úprava v českém právním řádu chybí. Nejobsáhlejší část této práce je proto věnována návrhům ústavních zákonů upravujícím obecně celostátní referendum (dále též "návrhy"), jež byly předloženy Poslanecké sněmovně od vzniku České republiky. Na začátku práce autor vymezuje pojem referendum a dále provádí kategorizaci referend podle toho, kdo je může iniciovat, kdy se konají, jestli je povinnost je konat, zda jsou jejich výsledky závazné, co může být jejich předmětem, na jakém území se konají, jaká je jejich právní úprava a zda je umožněn soudní přezkum. Toto členění je pro jednodušší představu doplněno o příklady právní úpravy referend z vybraných států Evropské unie (včetně České republiky) a Švýcarska. Kategorizace referend je užita při analýze návrhů, jíž je věnována druhá část této práce. Z ní je možné například zjistit, kolik návrhů bylo Poslanecké sněmovně od vzniku České republiky předloženo, kdo tak učinil, jakou právní úpravu konkrétní návrhy obsahovaly a jaký byl jejich osud. Autor jednotlivé návrhy podrobuje kritice a upozorňuje na jejich pozitiva a negativa. Závěrečná část práce je věnována úvahám de lege ferenda. Jsou zde identifikována hlavní úskalí, s nimiž se... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Referendum in the Czech Republic Abstract This thesis focuses on the issue of the national referendum in the Czech Republic, which the Constitution assumes to be held, but the general legal regulation in the Czech legal system is missing. The most extensive part of this work is therefore devoted to the drafts of constitutional acts regulating the general national referendum (hereinafter also "proposals"), which have been submitted to the Chamber of Deputies since the establishment of the Czech Republic. At the beginning of the work, the author defines the concept of referendum and further categorizes the referendums according to the functions in which people can initiate them, the time when they are held, whether the obligation is to be performed, whether their results are binding, what their subject can be, what territory they are taking, their legislation form and whether judicial review is possible. This categorization is supplemented by examples of legal regulations of referendums from selected European Union countries (including the Czech Republic) and Switzerland. Categorization of referendums are used in the analysis of proposals, to which the second part of this paper is devoted. It is possible, for example, to find out how many proposals were submitted to the Chamber of Deputies since the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Právnická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Direct democracy Referendum National Referendum | en_US |
dc.subject | Přímá demokracie Referendum Celostátní referendum | cs_CZ |
dc.title | Referendum v ČR | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-21 | |
dc.description.department | Katedra ústavního práva | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Constitutional Law | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Law | en_US |
dc.description.faculty | Právnická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 170841 | |
dc.title.translated | Referendum in the Czech Republic | en_US |
dc.contributor.referee | Antoš, Marek | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Právo | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Law | en_US |
thesis.degree.program | Law and Jurisprudence | en_US |
thesis.degree.program | Právo a právní věda | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Právnická fakulta::Katedra ústavního práva | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Law::Department of Constitutional Law | en_US |
uk.faculty-name.cs | Právnická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Law | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Právo | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Law | en_US |
uk.degree-program.cs | Právo a právní věda | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Law and Jurisprudence | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zaměřuje na problematiku celostátního referenda v České republice, které Ústava předpokládá, avšak obecná právní úprava v českém právním řádu chybí. Nejobsáhlejší část této práce je proto věnována návrhům ústavních zákonů upravujícím obecně celostátní referendum (dále též "návrhy"), jež byly předloženy Poslanecké sněmovně od vzniku České republiky. Na začátku práce autor vymezuje pojem referendum a dále provádí kategorizaci referend podle toho, kdo je může iniciovat, kdy se konají, jestli je povinnost je konat, zda jsou jejich výsledky závazné, co může být jejich předmětem, na jakém území se konají, jaká je jejich právní úprava a zda je umožněn soudní přezkum. Toto členění je pro jednodušší představu doplněno o příklady právní úpravy referend z vybraných států Evropské unie (včetně České republiky) a Švýcarska. Kategorizace referend je užita při analýze návrhů, jíž je věnována druhá část této práce. Z ní je možné například zjistit, kolik návrhů bylo Poslanecké sněmovně od vzniku České republiky předloženo, kdo tak učinil, jakou právní úpravu konkrétní návrhy obsahovaly a jaký byl jejich osud. Autor jednotlivé návrhy podrobuje kritice a upozorňuje na jejich pozitiva a negativa. Závěrečná část práce je věnována úvahám de lege ferenda. Jsou zde identifikována hlavní úskalí, s nimiž se... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Referendum in the Czech Republic Abstract This thesis focuses on the issue of the national referendum in the Czech Republic, which the Constitution assumes to be held, but the general legal regulation in the Czech legal system is missing. The most extensive part of this work is therefore devoted to the drafts of constitutional acts regulating the general national referendum (hereinafter also "proposals"), which have been submitted to the Chamber of Deputies since the establishment of the Czech Republic. At the beginning of the work, the author defines the concept of referendum and further categorizes the referendums according to the functions in which people can initiate them, the time when they are held, whether the obligation is to be performed, whether their results are binding, what their subject can be, what territory they are taking, their legislation form and whether judicial review is possible. This categorization is supplemented by examples of legal regulations of referendums from selected European Union countries (including the Czech Republic) and Switzerland. Categorization of referendums are used in the analysis of proposals, to which the second part of this paper is devoted. It is possible, for example, to find out how many proposals were submitted to the Chamber of Deputies since the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Právnická fakulta, Katedra ústavního práva | cs_CZ |